- Kill Your Darlings - https://kill-your-darlings.nl -

Hertenkamp – aflevering 6

Waarin Eva defintief niet meer aan de driehoeksverhouding noch het cursuscentrum wil meedoen, waarin de verwijdering tussen Grace en Patty er toe leidt dat Grace in een hotel gaat slapen en inbraak-angstige Patty van Willemien een pistool krijgt, waarmee Patty Max’ nieuwe vriend Fikkie, die hij van Clark ten afscheid heeft gekregen, neerschiet.

Verhalen: Joan Nederlof

Storylines: Rogier Proper, Marciel Witteman, Joan Nederlof, Pieter KramerDialogen: Frank HoutappelsScriptredactie en -coördinatie:R. ProperHERTENKAMP AFL. 6 DRUKKLAARDAG 1SCENE 1 INT. SLAAPKAMER WIEBE & EVA / WOONKAMER – NACHT(Eva kan de slaap niet vatten en staat op. + Wiebe, Lila, Wies.)WIEBE IS DIEP IN SLAAP, EVA KAN DE SLAAP NIET VATTEN EN STAAT OP. ZE VERGEWIST ZICH ERVAN DAT LILA, DE BABY, SLAAPT, EN GAAT DE SLAAPKAMER UIT.EVA LOOPT LANGS DE BANK IN DE WOONKAMER WAAR WIES LIGT TE SLAPEN. WIES ZIET HAAR TUSSEN HAAR OOGHAREN DOOR.SCENE 2 EXT. HERTENKAMP / TUIN – NACHT(Eva dwaalt door de tuin.)EVA DWAALT IN HAAR NACHTHEMD DOOR DE TUIN. ZE IS DUIDELIJK IN TWEESTRIJD OVER IETS, EN KIJKT NAAR DE HEMEL ALSOF ZE DAAR ANTWOORD VERWACHT. ZE STRUIKELT OVER EEN RONDSLINGERENDE EMMER O.I.D. (GELUID)SCENE 3 INT. SLAAPKAMER PATTY/GRACE- NACHT(Patty kan niet slapen en schrikt van geluid buiten. Grace moet op een stretcher slapen.)PATTY LIGT WAKKER IN BED EN SCHRIKT OVEREIND VAN HET GELUID VAN DE EMMER. ZE STAAT OP, LOOPT NAAR HET RAAM, EN KIJKT NAAR BUITEN.GRACE LIGT OP EEN STRETCHER TE SLAPEN.PATTY ZIET DAT IEMAND DE EMMER WEGGOOIT. (EVA, MAAR DAT ZIET PATTY NIET.) PATTY MAAKT GRACE WAKKER.PATTYGrace! Grace, kom eens even.GRACE (slaapdronken)Hè? O. Dat werd tijd.Ik doe hier geen oog dicht. Dat ding breekt je rug.GRACE WIL IN BED STAPPEN. PATTY IS ALWEER BIJ HET RAAM.PATTYNiet in het bed! Kom ’s hier.GRACEPatty, alsjeblieft… Hoe lang ga je m’n abortus nog achter me aandragen! Ik…PATTYEr sluipt iemand om het huis.GRACE SLEEPT ZICH NAAR HET RAAM.GRACEIk zie niks.PATTYKijk dan, die emmer! Hij bewoog!GRACEEen inbreker onder een emmer… Inderdaad nogal vreemd.PATTYZe hebben de hele buurt al leeggeroofd, en nu zijn wij aan de beurt.GRACE IS SNEL OP BED GAAN LIGGEN.GRACEKoop een alarminstallatie.PATTYHeb ik al gedaan! Ze komen hem morgen aanleggen. Maar daar schiet ik nu niets mee op! Grace, wat moeten we doen? Grace?…GRACE LIGT ALWEER DIEP TE SLAPEN.SCENE 4/5 INT. SLAAPKAMER WIEBE & EVA/ KEUKEN – NACHT(Eva komt terug in bed naast Wiebe, maar daar ligt Wies reeds; Wiebe heeft jeuk en zoekt zalf.)EVA WIL NAAST WIEBE IN BED KRUIPEN, MAAR WIES HEEFT HAAR PLAATS INGENOMEN.EVA GAAT NAAR DE SLAAPBANK IN DE KEUKEN, MAAR GAAT NIET LIGGEN. ZE ZIT OP DE RAND VAN HET BED ALS WIEBE KRABBEND BINNEN KOMT.WIEBEWat loop je toch rond te spoken?EVAMijn hoofd loopt om, Wiebe. Ik moet nadenken.WIEBEZal ik een beker melk voor je warm maken.EVANee. Waar moet dat nou toch heen met ons?WIEBEAlsjeblieft zeg. Weet je hoe laat het is?EVAMijn gedachten vliegen alle kanten op. Ik moet iets doen. Ik heb het gevoel dat het zo niet langer kan.WIEBEWat niet? Hebben we nog van die arnicazalf?EVAIk verwijt niemand iets. Ik kan er mijn vinger niet op leggen. Maar het… het is net of het stormt, hier, van binnen…WIEBEOf dat pepermuntpreperaat. Wat dan ook. Iets. Ik word er gek van. Gek.EVAIk ben gewoon niet gelukkig, Wiebe.WIEBE VINDT EEN POTJE ZALF WAAR HIJ WAT MEE KAN.WIEBEGa nou maar slapen. Morgen kijk je overal weer fris tegenaan.WIEBE GAAT MET HET POTJE NAAR BED, DOET HET LICHT UIT, EN LAAT EVA ACHTER IN HET DONKER. SCENE 6 EXT. HERTENKAMP / TUIN – OCHTEND(Clark komt met zijn moeder afscheid nemen van Max en geeft hem een hondje ten afscheid cadeau: Fikkie; Clark’s moeder is geïnteresseerd in Patty’s alarmsysteem. + installateur.)DE MOEDER VAN CLARK KOMT AANGEREDEN MET CLARK. ZE TOETERT EN STOPT VOOR DE DEUR.MAX DOET DE DEUR OPEN EN CLARK EN ZIJN MOEDER STAPPEN UIT. CLARK, DIE EEN HONDJE BIJ ZICH HEEFT, RENT METEEN NAAR MAX.CLARKIk ga weg! Naar het tehuis!MAXEcht waar? Toch niet te lang hè?CLARKJawel. Best wel lang.MOEDERIk kom je gauw weer halen.CLARKHier, voor jou.HIJ DRUKT HET HONDJE IN MAX’ ARMEN. MAX IS VERBOUWEREERD EN AANGEDAAN.CLARKHij heet Fikkie. Dag!MAX OMHELST CLARK STEVIG.CLARKIk ben je beste vriend, hè?MAXJa. Mijn beste vriend.CLARKMaar nu is Fikkie je vriend.MOEDERAls je het vervelend vind breng je hem maar terug hoor.MAXNee! Ik vind hem geweldig!CLARC EN MAX OMHELZEN ELKAAR NOG EENS.DE MOEDER VAN CLARK ZIET INTUSSEN DAT EEN INSTALLATEUR BEZIG IS MET HET NIEUWE ALARMSYSTEEM. PATTY KOMT NAAR BUITEN OM TE CHECKEN.DE MOEDER VAN CLARK KLAMPT HAAR AAN.MOEDERHeeft u het al gehoord?PATTYAl die inbraken? Vreselijk. Ik ben er niet goed van.MOEDEREen puinhoop! Alles van waarde is weg! En we lagen gewoon boven te slapen.PATTYWat? Bij jullie ook al?MOEDERVannacht. Ik kan wel janken.PATTYIk ook! Wat erg! Zie je wel dat ik gelijk had met die emmer!CLARKMamma, we moeten gaan.MOEDERJa. Emmer?CLARKMamma!MOEDERJa, we gaan.CLARK EN ZIJN MOEDER STAPPEN IN, MAX ZWAAIT HEN UIT, MET FIKKIE IN Z’N ARMEN.PATTY (tot installateur)Schiet u een beetje op? Het moet af voor het donker is hoor…SCENE 7 INT. GARAGE – DAG(Eva twijfelt aan het nut van het schema en wil stoppen met het spirituele centrum en de driehoeksverhouding. + Wiebe en Wies.) WIEBE, WIES EN EVA ZITTEN IN EEN DRIEHOEK OP KUSSENS OP DE GROND.ZE HOUDEN ELKAARS HANDEN VAST.EVAIk vind het moeilijk om te zeggen…WIESZeg het maar, Eva. We zijn er voor jou…EVAJa. Eh. Dat dus. Dat geloof ik dus niet.WIEBEWat bedoel je?EVAAls zij zegt, “we zijn er voor jou”. Dat meent ze niet. We zitten hier omdat het zo in het schema staat.WIEBEMaar het staat in het schema omdat we willen dat het in het schema staat, dus dat we hier zo zitten.EVAJij. En Wies. Voor mij hoeft het niet. Ik wil hier helemaal niet zitten, nu. En morgen ook niet. Zo hand in hand. Eigenlijk wil ik jullie hand niet eens vasthouden.WIEBEWat flauw van je.WIESNiet meteen oordelen, Wiebe. Heb je zin om daar iets meer over te vertellen, Eva?EVANee. Eigenlijk niet. Maar nu we hier toch zijn; ik zou me graag terugtrekken uit het spirituele centrum.WIEBENou ja, Eva!WIEBE BEGINT ZICH TE KRABBEN.WIESSssst! Eva heeft het woord. Niet krabben.EVAIk twijfel niet aan jullie goede bedoelingen, maar ik geloof er niet meer in. Net zo min als ik geloof in deze driehoek.WIESOkay, we horen in een kringetje te zitten, maar dat gaat nou eenmaal niet met zín drietjes.EVAIk bedoel de verhouding. Het werkt niet.WIEBEWel waar!HIJ KRABT WEER. WIES PAKT Z’N HAND WEER VAST.EVANee, Wiebe, het werkt niet. Ik word er ongelukkig van, en dat kan toch nooit de bedoeling zijn?WIESNee, Eva. Natuurlijk niet.WIEBEMaar wat wil je dan?EVAIk stop met het spirituele centrum.WIESWat zonde. Zonde van al je talent.EVAEn ik stap uit onze verhouding.WIEBEWat?EVAWe kunnen wel samen blijven wonen, daar heb ik geen problemen mee. Maar de rest; het centrum, dat hele rooster, daar wil ik vanaf.WIESDit komt hard aan, Eva. Ik respecteer je beslissing. Je moet doen wat je hart je ingeeft. Maar ik vraag me af of we het wel kunnen zonder jou.WIEBEEn wat ga je doen met al die vrije tijd?EVAIk houd mijn huishoudelijke taken, m’n zorgdagen, de kinderen natuurlijk, en verder… Verder heb ik tijd nodig om eh… tot bezinning te komen. (Ze zitten nog steeds hand in hand.) Mag ik los?WIESTenzij iemand anders nog iets wil zeggen
…NIEMAND ZEGT IETS, EVA MAAKT ZICH LOS EN LOOPT WEG.SCENE 8 EXT. HERTENKAMP / TUIN – DAG(Grace wordt gefotografeerd; Max probeert Fikkie af te richten. + fotograaf.)EEN FOTOGRAAF NEEMT FOTO’S VAN GRACE IN DE TUIN.MAX HEEFT VAN EEN DIK DONZEN DEKBED EEN SOORT POP GEMAAKT EN ZEULT ER MEE DOOR DE TUIN. DE BEDOELING IS DAT FIKKIE DE POP GRIJPT.MAXFikkie! Pak de boef ! Kijk! Volg Fikkie! Volg!Fikkie! Fikkie. Pak de boef! Grijp! Grijp!DE HOND WEIGERT CATEGORISCH.SCENE 9 INT. SLAAPKAMER/LIVING GRACE & PATTY – DAG(Grace wordt geïnterviewd en beweert een miskraam gehad te hebben, tot woede van Patty. + interviewer.)PATTY LOOPT GEËRGERD EEN BEETJE OP TE RUIMEN.GRACE PRAAT TEGEN EEN INTERVIEWER.GRACE…Nee, ik heb nog nooit eerder een musical gedaan, maar dat ervaar ik juist als een enorme uitdaging. Bovendien stijgt de inhoud van de rol boven alle theatrale vormen uit, ik bedoel, Anita Perez… zo’n “grote” vrouw, daar voel ik me aan verwant.INTERVIEWERZe was ook bikkelhard, ambitieus…PATTYWat héét…GRACEMaar dat móest ze zijn. Ze kwam uit de goot. Ze wilde iemand zÃŒjn. Wil niet iedereen… “iemand zijn”. Ze wilde dolgraag moeder worden. Na zes miskramen wist ze dat het er niet in zat. Toen kon ze niet anders, dan een moeder voor de wereld te zijn… Ik begrijp dat. Ik heb net zelf een miskraam gehad…PATTY, DIE NET EEN STAPEL PAPERASSEN IN HAAR HANDEN HAD, GOOIT DIE GEËRGERD TERUG OP TAFEL EN LOOPT DE KAMER UIT.GRACEMomentje.GRACE GAAT ACHTER PATTY AAN.SCENE 10/11 INT. HAL PATTY & GRACE / EXT. HERTENKAMP TUIN – DAG(Patty is woedend op Grace en gaat naar haar autorijles.)PATTY TREKT HAAR VEST AAN.GRACEWat is er?PATTYNiks. Willemien is te laat.GRACEMoet je dat op mij af reageren?PATTYDenk je dat je het aankan, die moeder van de wereld te spelen, zo vlak na je abortus? Pardon. Miskraam, was het. Wat maakt het uit. Miniem verschil.GRACEIk kan toch moeilijk zeggen dat ik net een abortus heb gehad. Dat is niet chic.PATTYJe hoeft helemaal niks te zeggen. Je moet helemaal niks. Je had die hele rol niet hoeven nemen. Je zou het eens wat rustiger aan kunnen doen.DOOR HET RAAM ZIET PATTY DE AUTO VAN WILLEMIEN AANKOMEN.PATTYNou, ik ga weg.PATTY RENT DE DEUR UIT.GRACERij voorzichtig, denk aan mij…SCENE 12 EXT. AUTO/HERTENKAMP/TUIN – DAG(Patty zoekt troost bij Willemien die haar een pistool aan probeert te praten. + Grace.) PATTY ZIT BIJ WILLEMIEN IN DE AUTO.FIKKIE KIJKT NOG STEEDS HOE MAX DOOR DE TUIN RENT MET HET DEKBED.PATTYHet is toch niet te geloven. Ze heeft amper die vruchtafdrijving achter de kiezen of ze gaat alweer overdag repeteren, voor een musical nota bene. En dan ’s avonds weer het toneel op! Dat kan toch niet gezond zijn.WILLEMIENNee, dat is het zeker niet. Maar jij pikt dat allemaal. Op die manier bevestig je haar natuurlijk in haar gedrag.PATTYHet is net of ze die hele abortus alweer vergeten is.WILLEMIENEn jij bent woedend. Je voelt je gekwetst, en verraden. Geef dat nou eens toe Patty, in plaats van het allemaal op te kroppen. Over ongezond gesproken. Je moet de confrontatie aan gaan.PATTYDat doe ik toch! Grace moet van mij op de strecher slapen.WILLEMIENNoem je dat een confrontatie? Je moet een duidelijk signaal afgeven. Als je haar nu helemaal uit de slaapkamer zou verbannen….PATTYDat durf ik niet.WILLEMIEN.Dat is ook eng, Patty. Maar op die manier lok je wel een grote reactie uit.PATTYDan lig ik daar alleen… Ik doe toch al geen oog meer dicht met al die inbraken. De hele buurt hebben ze al leeggeroofd.WILLEMIENWat is Max toch aan het doen?PATTYDie is zijn hond aan het africhten. Tot waakhond.WILLEMIENIk zou er maar niet al te veel op vertrouwen, als ik jou was.PATTYIk kan helemaal nergens meer op vertrouwen! Niet op Grace, niet op mijn alarmsysteem!WILLEMIENJijzelf, Patty. Jij moet zorgen dat je zelf wat weerbaarder wordt. Je moet het niet allemaal buiten jezelf zoeken.WILLEMIEN OPENT HET DASHBOARDKASTJE. ER LIGT EEN PISTOOL IN. PATTY SCHRIKT.PATTYGa weg.WILLEMIENIk regel er zo één voor je.PATTYGa weg. Dat is levensgevaarlijk.WILLEMIENJe hoeft het alleen maar in de buurt te hebben. Hoe denk je dat ik me voel, als vrouw alleen in een auto? Ik heb hem nog nooit hoeven gebruiken maar ik voel me er een stuk veiliger mee.PATTYGewoon, door het bij je te hebben?PATTY BUIGT ZICH VOORZICHTIG OVER HET PISTOOL. ZE RAAKT HET AAN MET HAAR VINGER.WILLEMIENHet is meer voor het afschrikken. En je slaapt er heerlijk op.GRACE KOMT LANGS RIJDEN IN HAAR AUTO. ZE STOPT NAAST DE LESAUTO EN DRAAIT HET RAAMPJE OMLAAG.PATTY DOET SNEL HET DASHBOARDKASTJE DICHT.GRACEHet wordt een latertje hoor! Ik heb een borrel na afloop.PATTYOkay.GRACE RIJDT WEG.PATTY KIJKT NAAST ZICH. ZE ZIET DAT WILLEMIEN MET HET PISTOOL IN HAAR HAND ZIT.SCENE 13 INT. GARAGE/KEUKEN WIEBE & EVA – DAG(Eva maakt Wiebe en Wies nogmaals duidelijk dat ze niet meer meedoet. Ook niet met de lening.)WIEBE STAAT MET EEN ROOD POTLOOD OVER HET SCHEMA OP DE KEUKENTAFEL GEBOGEN. HIJ KRUIST BLOKKEN DOOR, EN SCHRIJFT ER AF EN TOE IETS BIJ. WIES HELPT HEM.EVA KOMT BINNEN OM IETS UIT DE KOELKAST TE PAKKEN.WIESWe doen vreselijk ons best, Eva, maar overal vallen gaten.EVADie vullen jullie wel op. Toch?WIEBEAls je even mee wilt kijken…EVALiever niet.EVA WERPT EEN BLIK OP HET ROOSTER.EVAJe bent er een paar vergeten.WIEBEWaar dan?EVAIk sta nog ingedeeld voor het cursuscentrum.WIESDat doen we voor jou, je hoeft toch niet meteen alles af te zweren?EVADat is jouw hobby, Wies. Ik heb er een hekel aan. Ik doe het niet meer.WIEBEEva, die blokjes zijn er ook voor de lastenverlichting. De inkomsten uit het curcuscentrum gaan bijvoorbeeld naar de lening.EVAJa, en?WIEBEDaar hoor jij ook je steentje aan bij te dragen.WIESMisschien is textiele werkvormen iets voor jou. Een wandkleed, of een leuke tochtrol. Dan beginnen we een kleine nijverheidsboetiek.EVA LOOPT DE KEUKEN UIT. SCENE 14 EXT. HERTENKAMP/ INT. HAL – DAG(De installateur instrueert Patty en Maria. + Willemien.)TIMELAPSEPATTY ZWAAIT NAAR WILLEMIEN, DIE WEGRIJDT. ZE LOOPT NAAR DE VOORDEUR, STEEKT DE SLEUTEL IN HET SLOT, EN OP HET MOMENT DAT ZE DE DEUR OPEN DOET GAAT EEN LUID ALARM AF. MARIA KOMT AANGEREND, DE INSTALLATEUR KIJKT TEVREDEN.PATTYIs het af?!!!DE INSTALLATEUR ZET HET GELUID AF.INSTALLATEURAlvorens het beveiligde object te betreden, dient u dit pasje door de daartoe geëigende sleuf te laten glijden. Echter niet voordat u op dit paneeltje de juiste code heeft ingedrukt.PATTY RAAKT NU AL IN PANIEK.PATTYMaria! Meeluisteren! Dit is voor jou ook belangrijk!DE INSTALLATEUR LOOPT NAAR EEN KASTJE IN DE MUUR VAN DE HAL.INSTALLATEURVervolgens dient u binnen zeven seconden dit kastje geopend te hebben en de infrarood-beveiliging buiten werking te stellen door het kleine sleuteltje in het grote gat te steken, en het grote sleuteltje in de kleine. Met de laatste heeft u dan de beveiliging van de raampartijen buiten werking gesteld, mits u niet vergeten heeft de linker rode knop twee tellen ingedrukt te houden, dus niet de rechter, en ook niet de middelste. Daar moet u afblijven, wat er ook gebeurt.IN EEN BEWEGING GEEFT DE MAN PATTY EEN ENVELOPPE, TWEE SLEUTELBOSJES EN EEN AANTAL PASJES.PATTYKan het niet wat eenvoudiger?INSTALLATEURU wilde zelf vier verschillende systemen.HIJ GEEFT PATTY EEN STAPEL PAPIEREN.INSTALLATEURHier is de code. En hier is de rekening.PATTY BEKIJKT DE REKENING EN HAAR OGEN ROLLEN UIT HAAR KASSEN.SCENE 15 INT. GARAGE / KEUKEN WIEBE & EVA – DAG(Wiebe verbiedt Eva te kleien als ze niet met de cursus mee wil doen. Toto maakt grappen ten koste van Wiebe)WIEBE KOMT DE KEUKEN BINNEN MET EEN PAAR BOSSEN PREI, EN ZIET EVA BEZIG MET KLEI, ZE ZIT EEN KRUIS TE KLEIEN, TWEE REPEN KLEI. TOTO ZIT ER TEGENOVER EN MAAKT ZIJN HUISWERK.WIEBEO nee. Jij wil niet meedoen met de cursussen, dan ga je hier ook niet voor jezelf zitten kleien.EVAIk probeer mijn gedachten een beetje te ordenen.WIEBEMaar niet met onze klei.WIEBE DUWT HET KRUIS VAN EVA KAPOT. EVA EN TOTO MOETEN EROM LACHEN.TOTONou is het toch nog een asbakje.EVAJammer dat je niet meer rookt.WIEBEIk wil geen klei in de keuken, daar hebben we de garage voor. Je hoeft niet ineens álle regels aan je laars te lappen.EVA SLAAT HET BLOK KLEI PLAT.EVAZo. Een kleitablet. Kom maar op met je tien geboden.TOTOGebod één: Gij zult niet kleien in de keuken…EVA MOET LACHEN. WIEBE ZIET ER DE HUMOR NIET VAN IN.SCENE 16 INT. KAMER MAX – AVOND(Max zet Fikkie voor een instructievideo.) MAX HEEFT FIKKIE VOOR HET TELEVISIESCHERM GEZET, EN KIJKT MET HEM NAAR EEN INSTRUCTIEVIDEO OVER HET AFRICHTEN VAN WAAKHONDEN.TEKST INSTRUCTIEVIDEO:“Het africhten van de hond tot een goede hoeder van huis en haard, dient al te beginnen in de inprentings- en socialisatiefase. Een gerichte consequentie is dan van het grootste belang. De eigenaar moet sterk in zijn schoenen staan en een evenwichtig karakter hebben zodat de opvoeding in alle rust en harmonie met begrip voor het karakter van de hond kan plaats vinden.”MAX PROBEERT UIT ALLE MACHT DE HOND STIL TE LATEN ZITTEN VOOR DE VIDEO.SCENE 17 INT. SLAAPKAMER PATTY/ GRACE – AVOND(Grace wil niet meer op de stretcher liggen, wat tot een duwpartij leidt met Patty, die enge geluiden in de tuin hoort.)GRACE IS BEZIG DE STRETCHER IN TE KLAPPEN, ALS PATTY BINNENKOMT IN HAAR NACHTHEMD.PATTYWat doe je?GRACEDie onzin heeft nou lang genoeg geduurd.PATTY STAPT IN BED.PATTYVoor jou misschien, maar ik ben nog niet zo ver.GRACE GOOIT DE STRETCHER IN EEN HOEK EN WIL IN HET BED STAPPEN.GRACEStel je niet aan, je zet je er maar overheen.PATTYNee, Grace, ik wil het niet.PATTY PROBEERT GRACE TE VERHINDEREN IN BED TE STAPPEN DOOR AAN HAAR KANT TE GAAN LIGGEN. GRACE LOOPT SNEL OM NAAR DE ANDERE KANT, PATTY SCHUIFT SNEL WEER OP.GRACEGodverdomme Patty! Dit is ook mijn bed!PATTYDaar had je eerder aan moeten denken.GRACE STAAT EVEN STIL, DAN PROBEERT ZE UIT ALLE MACHT IN HET BED TE KOMEN, PATTY DUWT HAAR WEG MET HAAR VOETEN. ER ONTSTAAT EEN WORSTELING DIE GRACE VERLIEST.GRACEGodverdomme! Hoe lang dacht je dit vol te houden?PATTY GEEFT GEEN ANTWOORD.GRACEIk ga me niet verontschuldigen voor m’n abortus! Dat is mijn beslissing, en die van mij alleen!PATTY REAGEERT NIET.GRACEIk waarschuw je, Patty. Als je me nu niet uitnodigt om in bed te komen, is het over. Uit. Dan ga ik weg. Hoor je me? Ik tel tot drie.PATTY REAGEERT NIET. ZE LUISTERT NAAR GELUIDEN UIT DE TUIN.GRACEEén… Twee… Drie. Vaarwel, Patty.GRACE LOOPT DE KAMER UIT. PATTY CONCENTREERT ZICH OP DE GELUIDEN. [Bovenstaande scene eventueel crosscut met:) SCENE 18 EXT. TUIN – NACHT(Eva loopt in de tuin en gooit stenen.) EVA LOOPT WEER IN HAAR NACHTHEMD DOOR DE TUIN TE DWALEN. ZE RAAPT STENEN OP, EN GOOIT DIE ZO VER MOGELIJK WEG. AF EN TOE RAAKT ZE EEN BOOM EN/OF EMMER.IN HET TOTAALSHOT ZIEN WE OOK DE SILHOUETTEN VAN TOTO DIE UIT ZIJN SLAAPKAMERRAAM NAAR ZIJN MOEDER KIJKT, EN EVENTUEEL MAX, EN:SCENE 19 INT. LIVING WIEBE & EVA – NACHT(Wies en Wiebe kijken naar Eva, Wiebe neemt het voor Eva op.)WIES EN WIEBE STAAN IN HUN PYJAMA’S VOOR HET RAAM, EN KIJKEN NAAR EVA.WIEBEZe is in de war.EVAZe is agressief, dat zie je duidelijk.WIEBEEva is nooit agressief geweest.WIESIk zou haar nu niet graag voor de voeten lopen, met al die stenen. In wezen is zij een intens jaloerse vrouw, als je het mij vraagt.WIEBEEva? Welnee.WIESDat is toch duidelijk? Ze kan onze driehoeksverhouding niet aan. Begrijpelijk.Je moet ook wel een heel groot hart hebben om zoiets aan te kunnen. Jij…TERWIJL ZE DIT ZEGT SLAAT WIES EEN ARM OM WIEBE HEEN. WIEBE WEERT HAAR BOOS AF.WIEBEAls er iemand een groot hart heeft is het Eva wel. Ze heeft pijn. En ze kan me niet vertellen wat het is, omdat ze het zelf niet weet. We moeten geduld hebben.WIEBE EN WIES TUREN WEER IN HET DONKER. DAG 2SCENE 20A INT LIVING PATTY & GRACE – OCHTEND.(Een huisvergadering zonder Grace waar Patty pasjes uitdeelt voor de alarminstallatie en een bijdrage van iedereen eist. + Wies, Wiebe, Max, Eva, Toto en Maria)MAX, WIEBE, EVA, WIES, TOTO, MARIA EN PATTY ZITTEN IN DE LIVING. PATTY DEELT PASJES, SLEUTELTJES EN PINCODES UIT. WIES KRIJGT ER GEEN.PATTYIk heb er voor ieder van jullie een instructiebrief bij gedaan, het gaat om vier alarmsystemen.WIESKrijg ik er geen?PATTYTja, Lies. Ik weet nog steeds niet goed wat jouw plek is hier.TOTODat weet bijna niemand.EVA WIL HAAR SPULLETJES AAN WIES GEVEN.EVAHier…WIESDat vind ik heel lief van je, Eva. Maar ik doe wel samen met Wiebe.PATTYEén en ander brengt natuurlijk wel enige kosten met zich mee.WIEBEJa hoor eens, wij hebben hier niet om gevraagd.PATTYHet gaat ook om jullie veiligheid, Wiebe! Van jou en je kinderen. En je vrouwen. SCENE 20B INT. HAL – OCHTEND MET VEEL KABAAL VALT EEN AANTAL KOFFERS VAN DE TRAP. GRACE RAAST ERACHTERAAN DE TRAP AF, DUWT DE KOFFERS MET HAAR VOET BIJ ELKAAR, RUKT DE VOORDEUR OPEN, EN ZET DE KOFFERS NAAR BUITEN.SCENE 20C INT. LIVING PATTY & GRACE – OCHTENDCROSSCUTSCENE 20D EXT. HERTENKAMP – OCHTENDDE VOORDEUR KNALT DICHT. PATTY GAAT ONVERSTOORBAAR DOOR.PATTYIk stel voor dat we de rekening hoofdelijk omslaan.WIESMoet ik ook betalen? Ik heb geen eigen pasje gehad.WIEBEIk stel voor dat we per gezin betalen. Wij met zíjn allen een derde, Max een derde, en Grace en jij een derde.PATTYGrace hoeft niet te betalen. Die woont hier niet meer.BUITEN GOOIT GRACE HAAR KOFFERS IN HAAR AUTO.MAXGaat Grace weg?! Waarom? Wat is er gebeurd?PATTYDat gaat je niet aan, er heerst hier toch al een gebrek aan privacy.MAXMaar…PATTY (onderbreekt)Fijn. Wie is er voor betaling per hoofd, kinderen half geld.EVAIk onthoud mij van stemming.PATTY STEEKT HAAR HAND OP, ALS ENIGE.BUITEN RIJDT GRACE WOEDEND WEG.PATTYGrace was ook voor. Dat zei ze, vlak voor ze weg ging.WIEBEEn jij Max?MAXWat gebeurt er toch allemaal?WIESDit is absoluut niet democratisch. Laten ons eerst bezinnen, gewoon, in alle rust even naar binnen kijken.TOTOIk moet er niet aan denken bij jou naar binnen te kijken.WIEBEToto! Is het nu afgelopen?PATTYOkay. Jullie krijgen de rekening wel over de post.ZE LOOPT WEG, DE ANDEREN VERBLUFT ACHTERLATEND. SCENE 21 INT. KEUKEN WIEBE / EVA – DAG(Wiebe laat Eva als gezinshoofd een contract ondertekenen, wat Eva ongeïnteresseerd doet, waarna Wiebe de papieren weggooit.)TIMELAPSEEVA ZIT TE SNACKEN AAN DE KEUKENTAFEL. WIEBE KOMT BINNEN.WIEBEEva, luister. Ik weet niet waar die plotselinge anarchie vandaan komt, maar het is je gelukt om binnen een etmaal de fundering van ons gezin aan te vreten.EVAFundering? Je hebt het toch niet over dat schema, hè?WIEBEIk dacht dat het goed zou zijn om een soort functioneringsgesprek rondom jouw persoon te houden, maar daar heb je zeker geen zin in.EVAInderdaad.WIEBEDaarom ben ik zo vrij geweest om een paar dingen op te schrijven.WIEBE GEEFT EVA EEN PAPIER EN EEN PEN. EVA LEEST ER SNEL OVERHEEN.EVA”Eva is de moeder van onze kinderen, Lila en Toto. Ze is dan ook in gelijke mate verantwoordelijk voor de opvoeding. Verder houdt ze zich bezig met de groententuin, haar huishoudelijke taken,” (ze leest snel een paar regels door:) Hubberdebubberdebuberdehubberdehub,”Wat de verdeling van de woonlasten betreft moet op termijn een oplossing gevo
nden worden, Eva zal zich ertoe zetten om soms toch aan huisgesprekken deel te nemen” hubberdehubberdebubberdehubberdehub.ER ZIJN NOG WAT KANTJES, EVA KIJKT ER VLUCHTIG OVERHEEN.EVAEn je wilt dat ik dit onderteken, of zo?WIEBEWe verzanden in chaos, Eva. Ik bedoel, het leven is een emotionele zandbak, en…EVAEen pen, Wiebe….WIEBE HAD MEER TEGENSTAND VERWACHT.WIEBEJe mag het best even op je gemak doorlezen, ik bedoel, er kunnen dingen gewijzigd worden…EVA ONDERTEKENT.EVAAch, lieverd. Als ik jou er een plezier mee doe. Je had toch niet écht gedacht dat ik me iets aantrek van zo’n contractje…EVA GEEFT WIEBE DE PAPIEREN TERUG. WIEBE, GEFRUSTREERD DOOR HAAR LAATSTE OPMERKING, NEEMT DE PAPIEREN AAN, VERSCHEURT ZE EN GOOIT ZE IN DE VUILNISBAK.SCENE 22 EXT. TUIN / AUTO – DAG(Willemien heeft een pistool voor Patty meegenomen.)PATTY EN WILLEMIEN ZITTEN IN DE LESAUTO. WILLEMIEN HAALT EEN PISTOOL UIT EEN BRUINE ZAK EN GEEFT HEM AAN PATTY. PATTY KIJKT ER VOORZICHTIG NAAR, ZIET HET PRIJSKAARTJE EN WORDT ENTHOUSIAST.PATTYDa’s ook niet duur! Jezus! Als je eens wist wat ik voor die alarmsystemen betaald heb!SCENE 23 EXT. TUIN – DAG(Willemien leert Patty schieten in het dekbed van Max en geniet er van. + Max.)TEGEN EEN BOOM STAAT HET TOT POP GEDRAPEERDE DEKBED VAN MAX.VERDEROP PATTY WIJDBEENS MET HET PISTOOL OP DE POP GERICHT. WILLEMIEN STAAT ACHTER HAAR OM HAAR HOUDING TE CORRIGEREN EN LIJKT ERG TE GENIETEN VAN DEZE HOUDING.WILLEMIENJe krijgt dus een kleine terugslag, dat merkte je wel. Daarom moet je er echt voor gaan staan.ZE OMHELST PATTY NU HELEMAAL, DRUKT HAAR KNIEEN IN PATTY’S KNIEHOLTES EN FLUISTERT IN HAAR OOR.WILLEMIENJe moet het ècht willen. Tussen de ogen. Niet bang zijn. Voel je de macht die zo’n wapen je geeft?PATTYEh…nou… een beetje…WILLEMIENIn ieder mens schuilt een roofdier. Het kan een heel erotische ervaring zijn, merk je dat?PATTYNog niet helemaal.WILLEMIEN.Dat komt nog wel.PATTY BIJT OP HAAR LIP, DOET HAAR OGEN DICHT EN HAALT DE TREKKER OVER. WILLEMIEN GENIET. HET DONS VAN HET DEKBED VAN MAX DWARRELT IN HET ROND.PATTYHij doet het…MAX KOMT AANGEREND.MAXHé!SCENE 24 INT. GARAGE – AVOND(Wiebe wil even niet met Wies.)WIES HEEFT KAARSEN EN WIEROOK AANGESTOKEN, ZE LEGT EEN KUSSEN KLAAR VOOR WIEBE EN GAAT ZELF IN LOTUSHOUDING OP HAAR EIGEN KUSSEN ZITTEN. ER KLINKT MINIMALISTISCHE OOSTERSE MUZIEK.WIESWiebe! Ik zit klaar, hoor!WIEBE STEEKT ZIJN HOOFD OM DE DEURPOST.WIEBEIk wou een keer overslaan. Sorry.WIES MOET DIT EVEN INCASSEREN.WIESHeb je zin om me te vertellen waarom?WIEBEIk heb even geen zin. Nu Eva niet meedoet is het, ik weet niet… Net een soort gatenkaas.WIESJa. Maar daarom moeten wij wel blijven investeren…WIEBEHet schema heeft nu even niet zo veel zin. Ik wil wat tijd om te heroverwegen…WIESMaar dat kunnen we samen doen.WIEBEIk ga even tv kijken bij Max. Ander keertje, goed?WIEBE IS WEG. WIES ZET DE MUZIEK AF EN DOET DRIFTIG DE KAARSEN UIT.SCENE 25 INT. SLAAPKAMER PATTY & GRACE – AVOND(Patty is bang in bed maar heeft haar pistool.)PATTY ZIT IN BED EN IS BANG. ZE KIJKT NOG EENS NAAR DE PISTOOL, SCHIKT HAAR KUSSEN ER OVERHEEN.EN GAAT DAN ZITTEN LUISTEREN OF ZE IETS HOORT.SCENE 26 INT. HAL – AVOND(Max zet Fikkie bij de deur als waakhond.)MAX HEEFT DE HONDENMAND BIJ DE VOORDEUR GEZET, EN MAAKT FIKKIE VAST AAN EEN LANGE LIJN.MAXFikkie, kijk! Kijk! (hij wijst met zijn vinger naar zijn neus omdat Fikkie hem moet aankijken, wat niet gebeurt.) Goed op het huis passen, hoor. Waak Fikkie! Ik bedoel, je mag wel gaan slapen, dus niet waken in de zin van wakker… ik bedoel, je moet wakker worden als je iets hoort, en dan waken. Goed. Blijf. Plaats. Tenzij, nou ja.MAX NEEMT AAN DAT DE BOODSCHAP OVER IS GEKOMEN EN WIL WEGLOPEN, GAAT DAN SNEL TERUG EN GEEFT ZIJN HOND NOG EEN STEVIGE KNUFFEL.SCENE 27 INT. KAMER MAX – AVOND(Wiebe en Toto kijken bij Max naar een western.)WIEBE HANGT LUSTELOOS VOOR DE TV. ER IS EEN OUDE WESTERN OP. TOTO ZIT NAAST HEM MET EEN ZAK CHIPS. MAX KOMT BINNEN EN GAAT SNEL VOOR DE TV ZITTEN.MAXZo. Die waakt. Is er nog iets gebeurd?WIEBE (somber)Nee. Helemaal niks.TOTOWel waar pa. Jij snapt het gewoon niet.WIEBEOmdat jij er de hele tijd doorheen zit te kraken met die chips.TOTO KRAAKT EXTRA HARD MET DE CHIPS.SCENE 28 INT. SLAAPKAMER PATTY & GRACECROSSCUTSCENE 29 INT. HOTELKAMER GRACE – AVOND(Patty wordt gebeld door Grace vanuit haar hotel, maar ze komen niet tot elkaar; Patty hoort geluid beneden.)PATTY IS GAAN LIGGEN MAAR IS ERG GESPANNEN. DE TELEFOON GAAT, ZE SCHRIKT OVEREIND EN NEEMT OP, ZONDER HAAR NAAM TE ZEGGEN.GRACE ZIT OP HAAR HOTELBED TE BELLEN MET EEN GROOT GLAS WHISKY IN HAAR HAND.GRACEPatty?PATTYO, ben jij het.GRACEWie verwacht je dan?PATTYJe hoort zo vaak dat ze eerst bellen of er iemand in huis is.GRACEJezus, Patty. Je bent er zo goed op voorbereid dat het bijna zonde is als ze niet komen inbreken.PATTYWaarom bel je?GRACEHet is hier echt vreselijk.PATTYJe wilde zelf weg. En ik vind eigenlijk ook beter zo. Ik heb echt afstand nodig, om na te kunnen denken.GRACEHou je me wel op de hoogte dan?PATTY GEEFT GEEN ANTWOORD.GRACEHallo, ben je daar nog?PATTYIk dacht dat ik iets hoorde.GRACENeem een beker warme melk. Heb ik ook gedaan. Daar slaap je lekker op.GRACE DRINKT HAAR GLAS WHISKY LEEG.PATTYJe moet me niet steeds gaan bellen, Grace. Ik heb echt even tijd nodig.GRACENou ja zeg, ik mag toch wel…. Ach. Stik toch.GRACE GOOIT DE HOORN OP DE HAAK EN BAALT OMDAT HAAR GLAS LEEG IS.PATTY HOORT EEN GELUID BENEDEN, PAKT HET PISTOOL ONDER HAAR HOOFDKUSSEN VANDAAN EN SLUIPT IN HET HALFDONKER NAAR BENEDEN.SCENE 30 INT. HERTENKAMP TRAP/HAL – AVOND(Patty loopt de trap af met haar pistool, Fikkie trekt een vaas om, Patty schrikt en schiet.)PATTY LOOPT MET HAAR PISTOOL IN DE AANSLAG DE TRAP AF. ZE PROBEERT FLINK TE ZIJN EN BEGINT ZACHTJES TE NEURIËN.FIKKIE HOORT PATTY EN SPRINGT KWISPELEND OP UIT ZIJN MAND, MET ZIJN LANGE LIJN TREKT HIJ EEN VAAS OM, DIE KAPOT VALT.PATTY SCHRIKT ZICH EEN ONGELUK EN SCHIET IN HET WILDE WEG OM ZICH HEEN. SCENE 31 INT. KAMER MAX – AVOND(Wiebe, Toto en Max kijken naar de western, waar flink wordt geschoten.)WIEBE EN MAX ZITTEN NAAR DE WESTERN TE KIJKEN. OP DE TV WORDT FLINK GESCHOTEN, ZE HOREN HET SCHIETEN IN DE GANG NIET.TOTOGoeie T.V. Max. Lijkt wel Dolby surround.SCENE 32 INT. TRAP / HAL – AVOND(Patty doet het licht aan en ziet bloedende Fikkie, Max en Wiebe komen aangesneld, evenals Wies en Eva, Wiebe zet het alarm af, kermende Max neemt Fikkie in de armen.)PATTY IS ONDERAAN DE TRAP GEKOMEN EN DOET HET LICHT AAN.ZE ZIET FIKKIE BLOEDEND OP DE GROND LIGGEN, SLAAKT EEN KREET VAN AFSCHUW EN ZOEKT STEUN TEGEN HET RAAM. HIERDOOR GAAT HET ALARM AF.MAX EN WIEBE EN TOTO KOMEN DE TRAP AF GEREND, MAX KNIELT NEER BIJ FIKKIE EN NEEMT HEM IN ZIJN ARMEN.PATTY RAAKT IN EEN SHOCK.WIES EN EVA KOMEN AANGEREND IN NACHTGEWAAD. TOTO BEGINT TE HUILEN.WIEBE WEET HET ALARM AF TE KRIJGEN, ALS HET GELUID VAN HET ALARM UIT IS KLINKT NOG HET HARTVERSCHEUREND GEKERM VAN MAX, DIE FIKKIE TEGEN ZICH AANDRUKT.