- Kill Your Darlings - https://kill-your-darlings.nl -

Scènelijst Aflevering 6b Hertekamp

STORYLINES “HERTENKAMP” OFWEL DE SCENELIJST VAN AFLEVERING 6-B (nieuwe seizoen)

door Marciel Witteman, Rogier Proper, Pieter Kramer op basis van verhalen van Joan Nederlof

DAG 1

SCENE 1 INT. SLAAPKAMER WIEBE/EVA – NACHT

Wiebe slaapt diep. Eva kan de slaap niet vatten en staat op, vergewist zich ervan dat de baby slaapt en gaat de slaapkamer uit.

SCENE 2 EXT. HERTENKAMP/TUIN – NACHT

Eva dwaalt door de tuin. (Ze veroorzaakt geluiden.)

SCENE 3 INT. SLAAPKAMER PATTY/GRACE – NACHT

Patty kan de slaap niet vatten. Ze kijkt naar buiten. Ze hoort geluiden in de tuin en is doodsbang.

Patty maakt Grace wakker, die op een stretcher ligt te slapen. Grace hoopt dat Patty haar wakker maakt omdat ze niet meer op de stretcher hoeft te slapen. Maar dat is niet zo, Patty is nog steeds diep gegriefd omdat Grace achter haar rug om de abortus liet uitvoeren.

Patty maakte haar wakker omdat ze bang is voor inbrekers. Grace raadt haar aan een alarm-installatie te laten installeren. Patty blijkt er al een besteld te hebben.

SCENE 4/5 INT. SLAAPKAMER WIEBE/EVA / KEUKEN – NACHT

Eva wil weer in bed kruipen, maar daar ligt Wies nu opeens naast Wiebe.

Eva gaat naar de keuken om op de bank te slapen. Wiebe, wakkergeworden om een zalfje tegen de jeuk te pakken, treft haar aan de keukentafel en vraagt waarom zo loopt te spoken. Eva is wanhopig en zegt dat ze er niet meer uitkomt. Wiebe begrijpt haar niet en heeft meer aandacht voor zijn jeuk.

DAG 2

SCENE 6 EXT. HERTENKAMP/TUIN – OCHTEND

De moeder van Clark komt met de auto om Clark afscheid te laten nemen van Max. Clark moet terug naar het instituut. Een roerend afscheid.

(De moeder van Clark is een buurvrouw. Zij vertelt Patty en passant dat er bij hen is ingebroken, in de hele buurt trouwens. Dit tevens naar aanleiding van de installateur, die met de alarminstallatie bezig is. Patty wordt alleen maar banger door haar verhalen over de inbraken.)

SCENE 7 INT. GARAGE – DAG

Wiebe, Eva en Wies hebben een Share-sessie.

Eva wil af van de driehoeksverhouding en van het spirituele centrum. Wiebe is hierdoor zeer geshockeerd. Eva wil wel in huis blijven wonen en haar huishoudelijke taken blijven vervullen, maar hun gezamelijk rooster moet worden omgegooid. Wiebe is het hier helemaal niet mee eens. Hij wil maar niet begrijpen waarom Eva zich nu opeens terugtrekt. (Hij blijft het voor zichzelf ontkennen.)

Eva vindt dat het niet werkt. Ze weet ook niet hoe het anders moet, maar ze wil geen onzuivere dingen doen en ze weet wel dat de driehoeksrelatie niet zuiver is.

Wies wendt ook bezorgdheid en betrokkenheid met Eva voor.

SCENE 8 EXT. HERTENKAMP/TUIN – DAG

Fotosessie in de tuin met Grace.

Op de achtergrond (of voorgrond?) is Max bezig Liflaf af te richten. Hij moet waaks worden.

SCENE 9 INT. SLAAPKAMER/LIVING – DAG

Terwijl Grace geïnterviewd wordt naar aanleiding van een rol in een nieuw toneelstuk, loopt Patty in en uit. Ze vangt flarden van Grace’s antwoorden op die geheel in tegenspraak lijken met Grace’s eigenlijke gedrag en opvattingen, ze jokt bijvoorbeeld dat ze pas een miskraam heeft gehad.

Patty ergert zich. Ze vindt het ook idioot dat Grace meteen weer als een gek aan het werk is gegaan na haar abortus. Maar Grace is gewend om zichzelf voorbij te lopen.

Patty kijkt uit het raam, ze verwacht Willemien voor de rijles. Ze ziet:

SCENE 10 EXT. HERTENKAMP/TUIN – DAG

Willemien arriveert in haar auto.

Max is nog bezig zijn hondje Liflaf af te richten.

Patty heeft rijles en vertelt Willemien over Grace die maar voortjakkert (zegt ze ook iets over de abortus?), over haar angst voor inbraak en over het alarm. Willemien vindt dat ze zich een pistool moet aanschaffen, ze heeft er zelf ook een (ze laat hem zien in het dashboardkastje). Ondanks tegenwerpingen van Patty, belooft Willemien er ook één voor haar te zullen regelen.

Grace komt langsrijden op weg naar haar werk en zegt dat het laat wordt. Willemien reageert op Grace.

SCENE 11 INT. GARAGE/KEUKEN WIEBE & EVA – DAG

Wiebe heeft – tegen zijn zin – het rooster aangepast. De relatieblokken vervallen bij voorbeeld.

Al snel blijkt ook dat hij Eva toch heeft ingedeeld in de PottenBoetiek van Wies in de hoop dat ze toch nog dingen mee wil blijven doen.

Eva weigert echter pertinent ooit nog te gaan pottenbakken, ook niet ten behoeve van eventuele opbrengsten. Ze wil ook niet meer aan de aflossing van de hypotheek bijdragen. Wies bemoeit zich er dan ook mee, ze vindt het allemaal maar raar van Eva. Maar nu wordt Wiebe ook nijdig op Wies: waar bemoeit ze zich mee? Wies is beledigd..

SCENE 12 INT. HAL – DAG

TIME LAPSE (BINNEN DE DAG)

Patty is (komt) terug van rijles.

Een installateur legt aan Patty en Maria de alarm-installatie uit. (Geluid!) Het is een heel ingewikkeld gedoe met codes en pasjes. Patty heeft zich een beetje laten overbeveiligen. Er is met verschillende systemen gewerkt. Het hele huis is beveiligd, dus de anderen zullen ook codes en pasjes moeten krijgen.

SCENE 13 INT. GARAGE/KEUKEN WIEBE & EVA – DAG

Wies is potten aan het kleien. Wiebe helpt haar. Hij heeft een Zorgdag dus rent hij heen en weer tussen de keuken en de garage.

Als Wies even weg is (om gebakken potten e.d. buiten op te stellen voor de verkoop), pakt Eva een bonk klei en gaat in de keuken iets voor zichzelf kleien. Een nogal abstract werkje. Persoonlijk of religieus.

Wiebe ergert zich eraan dat ze alleen voor zichzelf bezig is en niet mee wil helpen in de Boetiek. Hij wordt kindrachtig kwaad. Ze wilde toch niet meedoen?

Eva staat boven zijn kwaadheid. Ze is eerder verbaasd over hem dan dat ze óók kwaad wordt.

Intussen:

SCENE 14 EXT. HERTENKAMP TUIN – DAG

Wies zet bij de ingang van de tuin een tafel neer met kleigebakken voorwerpen en prijskaartjes (de prijzen zijn aan de hoge kant).

Patty ziet het verbaasd aan: hier moet op de huisvergadering maar eens over gesproken worden.

SCENE 15 INT. KAMER MAX – DAG

Max vindt dat Liflaf een waakhond moet worden, dat is beter dan zo’n alarm-installatie. Samen bekijken ze een instructie-video voor waakhonden.

SCENE 16 INT. SLAAPKAMER PATTY/GRACE – NACHT

Grace vindt dat ze nu wel lang genoeg op de stretcher heeft geslapen. Patty denkt daar anders over. Ze is nog steeds kwaad op Grace over de abortus. Een heftige ruzie, die er op uit loopt dat Patty Grace een tijd niet meer wil zien. Grace is zo nijdig dat ze niet meer met Patty wil praten. Ze zwijgt.

Patty hoort weer vreemde geluiden in de tuin.

SCENE 17 EXT. TUIN – NACHT

Eva dwaalt door de tuin.

SCENE 18 INT LIVING WIEBE/EVA – NACHT

Wiebe en Wies zien Eva dwalen in de tuin. Wies maakt een denigrerende opmerking over Eva’s gedrag: Eva kan niet tegen een driehoeksverhouding omdat ze in wezen een jaloerse vrouw is. Dit schiet Wiebe in het verkeerde keelgat. Hij neemt het op voor Eva, – waaruit blijkt dat hij Eva veel beter begrijpt dan wij dachten.

DAG 3

SCENE 19 EXT. TUIN – OCHTEND

Grace verlaat met vele koffers het huis, haar autootje staat voor de deur.

Max brengt de lessen van Liflaf in de praktijk. Liflaf valt uit naar Grace met haar koffers, die naar het beest schopt.

Intussen:

SCENE 20 INT. LIVING PATTY/GRACE – OCHTEND

Een huisvergadering met Wiebe, Eva, Wies en Patty. Patty deelt pasjes, pincodes en instructies uit voor de alarm-installatie (waarvan ze vindt dat de anderen eraan mee moeten betalen) en vertelt en passant dat zij en Grace een tijdje uit elkaar gaan.

Max komt binnen en is hierdoor geshockeerd, hij wil weten waarom.

Patty heeft geen behoefte er hier verantwoording voor af te leggen, ze wil de verkoop van potten vanuit de tuin aan argeloze wandelaars aan de orde stellen.

SCENE 21 INT. KEUKEN WIEBE/EVA – DAG

TIMELAPSE

Wiebe wil een ernstig gesprek met Eva. Zijn frustratie over het feit dat zij hem afwijst, zet hij om in zogenaamd zakelijk gedrag. (Hij provoceert haar, probeert haar op deze mnaier uit haar tent te lokken.) Hij wil nu opeens heel afstandelijk een contractje met Eva sluiten, waarin een aantal zaken zijn vastgelegd over haar schuld aan het falen van het huwelijk en over de dingen in het huis waar ze wel of niet aanspraak op kan maken. Enz.. Eva heeft geen enkel probleem met contractjes omdat ze daar ver boven staat, waardoor Wiebe nog gepikeerder raakt.

SCENE 22 EXT. TUIN / AUTO – DAG

Willemien heeft een wapen voor Patty op de kop getikt.

SCENE 23 EXT. TUIN – DAG

(KLEINE TIME LAPSE)

Willemien geeft Patty schietles. Patty raakt per ongeluk een van de kleivoorwerpen op het tafeltje van Wies.

SCENE 24 INT. GARAGE – AVOND

Wiebe heeft even geen zin in ontspanningsoefeningen met Wies. Hij volgt tot haar verbazing ‘even’ het rooster niet meer. (Hij neemt enige afstand van haar.) Tot haar teleurstelling gaat hij tv kijken bij Max.

SCENE 25 INT. SLAAPKAMER PATTY & GRACE – NACHT

Patty ligt alleen in bed en is bang.

SCENE 26 INT. HAL – AVOND

Max lijnt Liflaf in de hal aan en legt hem vast bij de voordeur in zijn mand. Liflaf moet waken.

SCENE 27 INT KAMER MAX – AVOND

Wiebe hangt bij max voor de tv. Er is een oude western op de tv met veeel schietwerk.

Max komt binnen.

SCENE 27/28 INT. SLAAPKAMER PATTY/KAMER HOTEL – AVOND

Patty ligt alleen in bed, de telefoon gaat. Patty schrikt. Het is Grace die uit een hotel belt. Het contact is moeizaam.

Grace (zelf met whisky) raadt Patty aan een glas warme melk te drinken, dan kan ze beter slapen.

Patty (na neergelegd te hebben) wil naar beneden, naar de keuken. Ze pakt haar pistool.

SCENE 29 INT. HAL/TRAP ENZ. – AVOND

Patty loopt trillend van angst met het pistool de trap af.

Liflaf hoort iets en trekt in het halfduister met zijn lange halsband een grote vaas omver die in stukken breekt.

Patty schrikt en schiet in het wilde weg,

SCENE 30 INT KAMER MAX – AVOND

Wiebe en Max hangen voor de tv. Er wordt veel geschoten. Ze horen het schieten op de gang daardoor niet.

SCENE 31 INT. HAL/TRAP ENZ. – AVOND

Liflaf ligt bloedend in de hal.

Patty ziet wat ze gedaan heeft gaat haastig naar hem toe.

Daardoor gaat het alarm af (hebben we al eens gehoord in 14).

Max komt de trap af gerend, gevolgd door Wiebe.

Patty is in een shock.

Max neemt bloedende Liflaf in zijn armen.

Wies en Eva komen in nachtgewaad aangerend.