- Kill Your Darlings - https://kill-your-darlings.nl -

Treatment Gooische Vrouwen 2, aflevering 4

 

‘AFLEVERING VIER’
treatment
‘GOOISCHE VROUWEN 2’
door
STEVEN R. THÉ

FADE-IN.

1. int. villa verschuur – dag.

ANOUK zit met VLINDER aan het ontbijt. Vlinder vertelt dat Jurriaan haar gisteren heeft uitgelegd dat ondanks dat de wereld rond is, de mensen in Australië er toch niet vanaf vallen. We zien Anouk hier even over nadenken, maar dan valt haar blik op de klok. Over twintig minuten moet Vlinder naar school. Zullen ze Jurriaan laten slapen? Dan brengt Anouk haar zelf wel even naar school; vindt Vlinder dat leuk? Vlinder haalt haar schouders op.

Op dat moment komt JURRIAAN via de tuindeuren binnen, gekleed in een joggingbroek en een van zweet doorweekt T-shirt. Hij blikt op z’n horloge; hij heeft z’n eigen record met twee minuten verbeterd. Hij is toch niet te laat om Vlinder naar school te brengen? Jurriaan trekt z’n T-shirt uit en slaat een handdoek om z’n nek. Even douchen en dan kunnen ze weg. Anouk kijkt ‘m met een van lust doortrokken blik na. Vlinder denkt er zo het hare van.

2. ext. pompstation – dag.

MARTIN loopt een pompstation uit. Zijn blik valt op een Cd-display, naast de deur. Snel en ongemerkt zet hij zijn eigen Cd centraal in het zicht. Met een tevreden blik loopt Martin vervolgens richting zijn Saab. Dan gaat zijn mobile. Hij glimlacht en neemt op met de woorden dat ze hem niet te vaak moet bellen, want dan gaat het in de smiezen lopen.

3. int. flatje lucy – dag / cross-cut MET 2.

LUCY, een zelfde soort typje als Wendy, hangt verveeld op een bank. Ze wil weten wanneer ze Martin weer kan zien. Martin zegt dat ze elkaar de volgende dag wel even kunnen treffen; zelfde uur; zelfde adres. Met tegenzin (ze wil hem nu zien) gaat Lucy akkoord.

terug naar 2.

Als MARTIN heeft opgehangen, wil hij zijn auto instappen, maar dan hoort hij opeens zijn naam. Met een professionele glimlach-voor-de-fans draait hij zich om. Maar het is geen fan; het is BENNIE, een kennis, nog van vroeger uit de Jordaan. Bennie is van dezelfde leeftijd als Martin en het blijkt dat hij ook zanger is, maar met veel minder succes dan Martin. Bennie is de zingende stukadoor, die in kroegen en op feesten en partijen zingt. Ooit wel ‘ns een Cd-tje gemaakt, maar zonder landelijk succes. Overigens, Martin’s laatste Cd loopt ook niet echt lekker, hè? Martin roept dat de mensen even aan het Engels moeten wennen, maar dat komt wel. En daar komt bij, die Cd komt binnenkort ook in het Engelstalige deel van Europa uit. Bennie is blij voor Martin dat zijn carrière wel gelukt is. Bennie moet snel weg. Hij heeft een bouwklussie in de buurt. Als Bennie wegloopt zien we aan Martin dat zijn ego een positieve injectie heeft gekregen, maar die is maar van zeer korte duur, want Bennie stapt in een peperdure Italiaanse sportwagen met open dak. En terwijl Bennie met ronkende motoren en piepende banden bij het pompstation wegrijdt, zien we de jaloerse blik van Martin.

4. ext. manege – dag.

Een manege ergens in Het Gooi. KINDEREN, OUDERS en paarden. Willemijn komt in haar auto aanrijden. LOUISE en ANNABEL, in ruiterkleding, springen uit de auto. Louise vraagt of Willemijn nog naar de les komt kijken, maar Willemijn zegt nog heel veel te moeten doen. Ze komt haar dochters over twee uur weer ophalen.

Dan zien we de mogelijk ware reden waarom Willemijn niet uitstapt. Drie van de ouders (twee MOEDERS en een VADER) kijken met quasi deernisvolle blikken naar Willemijn en beginnen dan met elkaar te fluisteren. Willemijn kijkt de andere kant op en rijdt met opgeheven hoofd het terrein af.

5. int. villa morero / bovenverdieping – dag.

CHERYL, ze heeft nu al een aardig buikje, bekijkt in de slaapkamer vol tederheid wat babykleertjes. Ze vouwt ze netjes op en hoort dan Martin’s auto het pad oprijden. Cheryl loopt opgewekt naar de trap.

Als ze de babykamer passeert blijkt de deur op een kier te staan. Cheryl laat haar blik naar binnen gaan. Ze ziet dan hoe TIPPIWAN, met eenzelfde voldane blik, zichzelf in een spiegel bekijkt en over haar buik streelt. Tippiwan is natuurlijk ook zwanger, maar deze visuele confrontatie met dit feit, maakt Cheryl niet echt blij. Is ze jaloers? Veel tijd om hierover na te denken heeft Cheryl niet, want Martin roept haar. Tippiwan hoort Martin ook, kijkt op en ziet Cheryl staan. Cheryl forceert een glimlach.

6. int. villa morero – dag.

Terwijl CHERYL nog de trap af komt, steekt MARTIN al van wal. Hij wil een nieuwe auto. Die bak waar hij nu in rijdt, daar kan hij toch eigenlijk niet in gezien worden. Cheryl vindt het onzin; Martin heeft een prima auto. Martin roept dat Cheryl ook geen reden tot klagen heeft; zij rijdt in een Porsche! Cheryl zegt dat ze ook niet weet of ze wel het geld hebben voor een nieuwe dure auto. Natuurlijk hebben ze geld, roept Martin. Geld zat! Cheryl lijkt te begrijpen wat hij bedoelt. Ze zegt echter dat dàt niet verstandig is; auto’s moet je wit kopen. Martin vindt het onzin. Hij kent wel een dealer die een bonnetje van twintig mille voor ‘m maakt. Ondertussen zien we hoe TIPPIWAN boven bij de balustrade meeluistert. Cheryl is het niet met Martin eens; het is linke soep. We eindigen met Martin die lachend zegt dat ze toch niet voor niets al die centen hebben!

7. int. villa van kampen – dag.

We beginnen met CLAIRE die wanhopig tegen zichzelf zegt dat ze wilde dat ze de centen had! Claire, krukken naast zich, blijkt achter haar bureau te zitten en heeft een berg blauwe enveloppen en andere rekeningen om zich heen. Dan gaat de telefoon: het is de vriendelijke fysiotherapeut.

8. int. revalidatiekliniek – dag / CROSS-CUT MET 6.

De FYSIOTHERAPEUT aan de telefoon. Claire zegt dat ze weet om drie uur een afspraak met hem te hebben; ze is het niet vergeten. De fysiotherapeut belt echter voor iets anders; er staan nog diverse rekeningen open. Claire roept iets over een misverstand met haar verzekering; het komt goed. Heeft ze al die therapie overigens wel nodig? De fysiotherapeut zegt lachend dat ze in de middeleeuwen ook zonder deden, maar hij zou het voor haar wel erg onverstandig vinden.

9. INT. villa lodewijkx / bovenverdieping – dag.

WILLEMIJN is bezig met het opruimen van spullen van de kinderen. Dan loopt ze met wat spullen de trap af.

10. int. villa lodewijkx – dag.

WILLEMIJN, spullen in haar hand, komt de keuken binnen, waar haar blik automatisch richting tuinhuis gaat. Door wat ze ziet, blijft ze in haar pas staan, en kijkt met grote interesse naar wat zich bij het tuinhuis afspeelt.

11. ext. tuinhuis – dag / pov willemijn.

DIANA loopt met twee kleine koffertje van het tuinhuis naar haar auto, die ze vervolgens in de achterbak legt.

terug naar 10.

WILLEMIJN gelooft haar ogen niet en dan straalt er euforie van haar gezicht. Ze werpt de spullen op tafel en haast zich richting tuinhuis.

12. ext. tuinhuis – dag.

WILLEMIJN treft DIANA wanneer deze met een derde koffer richting haar auto loopt. Willemijn houdt haar snelle pas in en speelt het ‘cool’. ‘Goh Diana, ga je ons weer verlaten? Toch niets vervelends met Evert, hoop ik?” Diana kijkt haar niet-begrijpend aan. Willemijn denkt de overwinning al binnen te hebben, maar dan verschijnt EVERT vanuit het tuinhuis in een vrolijke vrijetijdsoutfit. Hij heeft een grote koffer bij zich. Goed dat hij Willemijn nog even ziet; of ze een oogje in het zeil wil houden. Al die inbraken tegenwoordig hier in de buurt. Diana en hij gaan voor een paar dagen naar Rome; zij moet naar een modevakbeurs en hij gaat gezellig mee! Willemijn slikt en kan alleen maar knikken.

13. int. dokter rossi – dag.

ANOUK zit op de bank t.o. DOKTER ROSSI. Ze zegt dat ze een hopeloos geval is. Door Jurriaan aan te nemen, bond ze de kat op het spek. Ze is nog lang niet zover dat ze een dergelijke verleiding het hoofd kan bieden. Er is maar één mogelijkheid: Jurriaan ontslaan en wel zo snel mogelijk.

CLAIRE, krukken naast zich, zit t.o. dokter Rossi. Ze heeft het over Merel. Er wordt Claire ook niets bespaard in het leven. De schande; haar bloedeigen dochter! Ze kan het onmogelijk aan haar vriendinnen vertellen. En dan is er dat eeuwige verdomde geld! Als er niet snel een oplossing komt, zal ze binnenkort zelfs de sessies met Dokter Rossi vaarwel moeten zeggen.

Dokter Rossi’s blik verraadt dat hij dat niet zo’n probleem vindt.

WILLEMIJN t.o. dokter Rossi. Ook zij heeft ellende en niet zo weinig ook. Iedereen weet dat Evert bij haar weg is en volgens haar weet ook iedereen dat hij al een ander heeft. Die blikken van haar kennissen; ze kan er niet meer tegen. Evert is nog nooit zoveel in haar hoofd geweest als sinds de scheiding. Zou ze als remedie zich meer op andere zaken moeten concentreren? Maar natuurlijk, dat is het! Ze moet meer voor zichzelf doen en socialer bezig zijn!

CHERYL zit t.o. Dokter Rossi. Ze is blij met haar zwangerschap; het idee straks zo’n kleine te hebben maakt alle ellende goed. Hoewel, àlle ellende? Misschien maakt ze het zichzelf alleen maar wijs, maar het feit dat Tippiwan ook zwanger is leek eerst wel leuk, maar het lijkt alsof ze er de laatste tijd steeds meer negatieve gedachten door krijgt. Dat Tom straks vader is van beide kinderen. Zou ze jaloers zijn? Cheryl is in haar leven nog nooit jaloers geweest. Is dit nou jaloezie? Laatst betrapte ze zich er zelfs op dat ze zat te fantaseren hoe het zou zijn als Tippiwan een miskraam kreeg.

Het belletje dat het einde van de sessie aankondigt klinkt. Cheryl staat met gemengde gevoelens op; ja niet iedere sessie kan opluchting brengen, dat begrijpt ze ook wel.

Als ze is vertrokken, nagekeken door Dokter Rossi met een zeer bezorgde blik, pakt hij de telefoon en toetst een nummer in.

14. INT. REVALIDATIEKLINIEK – DAG.

CLAIRE krijgt fysiotherapie van de FYSIOTHERAPEUT. Ze moet zich in de meest onmogelijke bochten wringen. Het is zweten voor Claire, maar alles voor de goede zaak. De fysiotherapeut is heel tevreden; haar vooruitgang gaat sneller dan normaal. Het lijkt wel alsof ze haast heeft; grapt hij.

15. int. revalidatiekliniek – dag.

CLAIRE drinkt een kopje koffie in de hal. Een VERPLEEGSTER loopt langs en vraagt of Claire op haar taxi wacht. Claire knikt, leegt haar kopje, wil met haar krukken opstaan, maar hoort dan het gesprek van twee DAMES die bij haar in de buurt zitten. Ze hebben het erover dat dit maar weer het bewijs is dat geld absoluut geen garantie voor geluk is. Het ene moment heb je alles; het andere moment ben je voor de rest van je leven afhankelijk van anderen. Ja, het was ook een verschrikkelijk ongeluk. Zijn vrouw was op slag dood. Hij is minimaal honderd miljoen waard, maar wat heb je aan al dat geld als je er zo bijloopt. Nou ja, ‘bijloopt’, lopen zal hij nooit meer kunnen. Claire ziet dan over wie de dames roddelen: ERNST zit in zijn rolstoel een eindje verderop en staart doelloos uit het raam.

16. int. villa morero – dag.

CHERYL is aan de grote eettafel bezig met de financiële administratie (bankmappen, ordners, een telmachine) als we een auto het pad op horen rijden en er een vreemde claxon klinkt. Vervolgens horen we Martin om Cheryl roepen. Cheryl fronst haar wenkbrauwen.

17. ext. villa morero – dag.

CHERYL komt naar buiten en ziet tot haar ongeloof MARTIN naast een supersonische bolide staan; een sportauto nog patsiger dan die van Bennie. Martin lacht breed; nou wat vindt ze? Is dit een Martin Morero-auto of is ie het niet? Cheryl zucht, vindt het niets, maar Martin’s kinderlijke blijheid heeft z’n uitwerking. Ze glimlacht dan en bekijkt de auto met de nodige afstand; inderdaad hij is prachtig.

18. INT. villa lodewijkx – dag.

WILLEMIJN drinkt in haar eentje een kopje thee met een roomsoes. Haar blik gaat naar het tuinhuisje. We zien dat ze met bepaalde gedachten speelt die eigenlijk verboden zijn.

19. int. tuinhuisje – dag.

We zien wat spullen van Evert en Diana op tafel staan. Dan gaat de deur open. WILLEMIJN kijkt naar binnen; lijkt moeite te hebben naar binnen te gaan. Maar dan doet ze het toch. Eerst kijkt ze alleen om zich heen, maar dan pakt ze toch wat spulletjes van Diana op, die ze een vieze blik geeft. Uiteindelijk zucht Willemijn diep; ze walgt van zichzelf en verlaat het tuinhuisje.

20. int. villa verschuur – dag.

VLINDER zit aan de eettafel en maakt samen met JURRIAAN haar huiswerk. Het is erg leuk zoals die twee met elkaar omgaan; alsof ze elkaar al jaren kennen. Het is duidelijk dat Vlinder verrukt is van Jurriaan.

ANOUK observeert hen, terwijl ze een kopje koffie drinkt. Anouk heeft het moeilijk; ze moet iets doen en daar kijkt ze huizenhoog tegenop. Ze vermant zich en vraagt Vlinder om even buiten te gaan spelen. Vlinder wil niet. Ze zijn net zo leuk bezig. Anouk zegt dan dat ze even iets met Jurriaan moet bespreken. Vlinder verlaat mokkend de kamer. Jurriaan kijkt Anouk met zijn ontwapenende blik aan. Wat wil Anouk met hem bespreken? Ze heeft toch geen klachten over hoe hij zijn werk doet? Anouk glimlacht zuur; nee, in tegendeel. Maar er is toch een probleem. Ze gaat bij Jurriaan aan tafel zitten, terwijl ze onhandig naar woorden zoekt. Jurriaan ziet hoe moeilijk ze het heeft; probeert haar tot rust te brengen en legt zijn hand op de hare. Anouk trekt haar hand direct terug.

Dan gaat de voordeurbel. Jurriaan staat automatisch op en loopt naar de deur. We horen al voordat ze binnenkomt dat het WILLEMIJN is. Willemijn moet iets met Anouk bespreken. Jurriaan excuseert zich direct; zegt dat hij wel even met Vlinder in de tuin gaat spelen. Als hij vertrokken is gaat Willemijn naast Anouk aan tafel zitten. Anouk moet haar helpen. Willemijn heeft namelijk een beslissing genomen: ze gaat solo! Anouk kijkt Willemijn vragend aan. Willemijn legt uit dat de kale waarheid is dat ze Evert kwijt is. Een nieuwe man in haar leven, nou, daar moet ze voorlopig niet aan denken. Willemijn wil derhalve een vruchtbaar leven lijden als…single. En Anouk, die al jaren op die manier gelukkig leeft, kan haar dus tips geven. Nou, vraagt een enthousiaste Willemijn, hoe moet ze het aanpakken? Anouk kijkt Willemijn aan met een blik waarin ze zich afvraagt of ze het allemaal wel goed gehoord heeft.

21. int. tv – studio – dag.

MARTIN, zit samen met twee andere BEKENDE NEDERLANDERS, op een sofa. Ze worden geïnterviewd door een TALKSHOW HOST. Het gaat erover dat Martin nu een jaar uit Amsterdam weg is en in Het Gooi woont. Bevalt dat? Ze hebben daar een fantastisch huis. Martin heeft een speedboot gekocht en zijn geluk wordt over een paar maanden helemaal compleet, want Cheryl is in verwachting! Martin beaamt het allemaal met zijn gebruikelijke panache.

22. int. villa morero – dag.

De Tv-show zet zich voort op een plasmascherm. De talkshow host begint dan over de teleurstellende verkoopcijfers van Martin’s laatste single. Martin wuift het weg; je zal zien, die single is een laatbloeier. Maar financieel is die Cd nu toch wel even een strop, probeert de host. Martin schudt z’n hoofd; hij heeft net een nieuwe wagen gekocht!

CHERYL en MARTIN kijken naar het programma. Martin lacht; ja, daar had hij die vent even goed tuk; die probeerde hem daar even te kakken te zetten! Cheryl is niet zo gelukkig met Martin’s verhalen over nieuwe auto’s, etc…

Dan gaat de bel. Cheryl wil opstaan, maar Martin houdt haar tegen, Laat die Thaise dat maar doen; daar is ze toch voor. Een moment later verschijnt TIPPIWAN. They’ve got visitor. Achter Tippiwan verschijnt nu een gezette man in regenjas met een uiterlijk waar niet mee te spotten valt. Hij glimlacht zuinig en toont een legitimatiebewijs. Het spijt hem als hij stoort. Zijn naam is LAURENS, Inspecteur Laurens, van de Belastingdienst. Vanaf het tv-scherm horen we dan een lachende Martin tegen de host zeggen dat hij erover zit te denken een tweede huis in Portugal te kopen.

23. int. revalidatiekliniek – dag.

CLAIRE zit nog op dezelfde plek en houdt een deur in de gaten. De VERPLEEGSTER komt weer voorbij en ziet Claire. Is ze er nou nog steeds? Is haar taxi er nog steeds niet? Claire schudt haar hoofd; ze heeft de taxi weggestuurd. Dan gaat de deur open en verschijnt ERNST, voortgeduwd door een TWEEDE VERPLEEGSTER. Ze parkeert hem op dezelfde plaats voor het raam waar we hem eerder hebben gezien. Claire staat op en loopt op haar krukken direct naar hem toe, haar verpleegster haalt haar schouders op en loopt weg.

Claire veinst een toevallige ontmoeting. Hoe is het nu met hem? Ernst kijkt haar aan en glimlacht. Lief dat ze hem even gedag komt zeggen. Maar wat doet ze hier eigenlijk? Ze was toch al ontslagen uit deze hel?

24. EXT. villa morero – dag / POV CHERYL en martin.

We zien hoe Belastinginspecteur LAURENS in een piepklein goedkoop autootje stapt, dat naast Martin’s nieuwe bolide geparkeerd staat, en wegrijdt.

25. int. villa morero- dag.

MARTIN en CHERYL kijken Laurens na. Cheryl is bijna in paniek. Nou, dat is lekker dan; ze kunnen het vanaf nu voor de rest wel schudden. Jezus, straks moet hun kleine opgroeien op een etage, drie hoog achter in Amsterdam, terwijl z’n vader in de lik zit! Martin probeert Cheryl te bedaren. Er is volgens hem helemaal niets aan de hand. Ze komen nooit achter hun zwarte geld; dat is toch totaal onmogelijk. Cheryl wil dan van Martin weten hoe hij die boot en die nieuwe auto gaat verantwoorden. En wat als ze er achterkomen hoe ze de verbouwing hier hebben betaald?! Martin begint nu ook in de piepzak te kruipen. Ze hebben toch nog even tijd? Ze kunnen toch maatregelen nemen? Hoe dan, wil Cheryl weten. Martin zegt dat paniek een slechte raadgever is. Ze moeten even tot rust komen en dan nadenken hoe ze dit varkentje het beste kunnen wassen. Kom, ze gaan even een ritje maken in zijn nieuwe auto (‘Misschien wel voor de laatste keer’ grapt Martin nog). Hij geeft haar zijn autosleutels. Moet zij even rijden; je weet niet wat je meemaakt. Voor Cheryl is de lol er echter af. Ze werpt de autosleutels op de eettafel en loopt kwaad naar boven.

26. int. villa lodewijkx – dag.

We zien het aanrecht in de keuken. De afwas staat er nog. Een schaal met kruimels en nog één klein stukje quiche. Een geopende fles witte wijn in een koeler. We horen Willemijn licht kreunen en dan horen we haar zeggen dat het allemaal erg lekker is.

WILLEMIJN blijkt op een dun matrasje, handdoek over haar billen en bovenbenen, languit op de keukentafel te liggen. Naast haar staat een potige MASSEUR van in de veertig, met een Latijns-Amerikaans uiterlijk, in een wit pak. Hij masseert haar rug. Gebruikt extra olie. Willemijn geniet en nipt van een glas witte wijn. Ze is blij dat hij op stel en sprong kon komen. Ja, de hem in het vooruitzicht gestelde extra tip zal daartoe hebben bijgedragen. De masseur glimlacht alleen maar.

Dan komen RODERICK, LOUISE en ANNABEL de keuken binnen. In shock kijken ze toe hoe hun moeder onder handen wordt genomen.

27. int. villa verschuur – nacht.

ANOUK ruimt Vlinder’s speelgoed op. Ze zucht, gaat aan tafel zitten, legt haar voeten op een andere stoel en schenkt zichzelf een wijntje in. Dan verschijnt VLINDER in haar pyjamaatje. Waar is Jurriaan? Ze wil dat hij haar nog een verhaaltje voorleest uit pappa’s voorleesboek. Anouk zegt dat Vlinder direct weer naar haar bed moet gaan; het is al heel laat. Jurriaan heeft een vrije avond. Au pairs hebben daar ook recht op. Vlinder trekt een pruillip; haar moeder denkt er toch niet over om Jurriaan ook te ontslaan, hè? Anouk kijkt Vlinder met spijt aan; misschien moeten ze inderdaad toch op zoek naar een andere hulp. Vlinder roept dat haar moeder gewoon wilskracht moet tonen en verlaat boos de kamer.

Dan hoort Anouk een auto stoppen. Ze schuift het gordijn opzij en kijkt uit het raam.

28. ext. villa verschuur – nacht / pov anOUK.

We zien hoe JURRIAAN uit een auto stapt. Vervolgens stapt er vanaf de bestuurderskant ook een knappe JONGEN van zijn leeftijd uit. Ze wisselen nog even wat woorden. Jurriaan kust hem dan op zijn wang en opent het hek, terwijl de jongen wegrijdt.

terug naar 27.

Heeft ANOUK dit goed gezien?! Het kan niet waar zijn! Anouk lacht breed; ze is gered!

FADE-OUT.

dag 2.

29. int. villa morero / slaapkamer – dag.

CHERYL wordt ’s ochtends wakker. MARTIN ligt met een brede glimlach op zijn gezicht naast haar te slapen. Cheryl glimlacht en kust hem op zijn neus. Ze gaat tegen hem aanliggen, omarmt hem, maar dan draait Martin zich, zonder dat de glimlach zijn gezicht verlaat, van haar af en snurkt verder. Cheryl gaat rechtop zitten en kijkt naar hem. Ach, laat ook maar. Ze staat op.

30. int. villa morero / hal – dag.

Slaperig komt CHERYL in haar ochtendjas de trap af. Achteloos raapt ze een zwarte handschoen op die onderaan de trap ligt. Ze kijkt er naar. Da’s vreemd; ze kent die handschoen helemaal niet. Dan ziet ze dat de lijst waar normaliter Martin’s gouden plaat in zit, nu leeg op de grond ligt. Glasscherven eromheen. Haar blik gaat verder de kamer in en ze ziet de enorme puinhoop die daar is aangericht. Cheryl schrikt zich wezenloos. Haar blik valt op de tuindeuren, die nog open staan en waar op dat moment SINATRA kwispelend door binnenkomt. Modderige schoenafdrukken op het tapijt. Cheryl werpt zich beschermend op Sinatra en gilt om Martin.

MARTIN, gevolgd door TIPPIWAN in haar ochtendjas, komt een moment later gehaast de trap af. Jezus, wat is dit?! Cheryl gilt dat er is ingebroken; ze moeten direct de politie bellen. Nog in shock roept Martin dat hij hoopt dat ze zijn nieuwe auto heel hebben gelaten. Waar zijn z’n sleutels? Cheryl roept dat die op tafel lagen. De tafel is echter leeg. Martin vraagt kwaad en onterecht verwijtend hoe ze zo stom heeft kunnen zijn die daar te laten. Hij stormt ondertussen als een bezetene naar de voordeur.

31. ext. villa morero – dag.

MARTIN komt naar buiten en ontdekt daar dat zijn grootste nachtmerrie werkelijkheid is geworden. Zijn nieuwe auto is verdwenen. Martin stampvoet van woede.

32. EXT. MANEGE – DAG.

WILLEMIJN, gekleed in ruiters outfit, komt bij de manege aanrijden en stapt omzichtig uit haar auto. Dezelfde OUDERS staan er weer. Dezelfde blikken; hetzelfde gefluister. Willemijn heeft er nu echter lak aan, groet hen luid en met opgeheven hoofd, en loopt de stallen in.

33. int. villa morero – dag.

MENSEN van de TECHNISCHE RECHERCHE doorzoeken het huis op sporen. Dezelfde RECHERCHEUR die we nog kennen uit een eerdere aflevering staat bij CHERYL en MARTIN. Hij vertelt gewichtig dat dit al de zesde inbraak in drie dagen is. Ja, het hebben van een alarminstallatie is tegenwoordig hier in de buurt een eerste levensbehoefte geworden. Jammer dat Martin en Cheryl er niet één hadden. Martin roept kwaad dat ze er wel ooit één hadden, maar dat die door een ‘buurvrouw’ (blik naar Cheryl) buiten werking is gesteld. Martin laat vandaag nog een nieuwe aanleggen; de beste die ze kunnen krijgen. Het maakt hem niet uit wat het kost. De rechercheur knikt; zo gaat het meestal; als het schaap verdronken is. Martin zegt dat ze zijn nieuwe auto toch wel snel terug zullen vinden; het is een opvallende wagen waar er maar drie van in Nederland zijn. De rechercheur lacht minzaam. Volgens hem zit die wagen al in een container op weg naar het Midden-Oosten; dat soort auto’s is daar erg populair en niet te traceren.

Dan komt Belastinginspecteur LAURENS binnen, aktetas in zijn hand. Zo, wat is hier gebeurd? Inbraak? Ze hebben toch niet de administratie ook meegenomen? Martin en Cheryl wisselen een blik. Maar als Martin wat wil zeggen, is Laurens’ blik reeds gevallen op de stapel ordners naast een fauteuil. Nee, die liggen er nog. Net zoals hij die gisteren daar heeft achtergelaten. Hij kan beginnen met z’n audit. Hij glimlacht vals naar Martin, trekt z’n jas uit en opent zijn aktetas; da’s toch een gelukje bij een ongeluk.

34. int. villa van kampen – dag.

CLAIRE zit aan tafel en is bezig een brief aan Ernst te componeren. We zien dat ze ‘Beste Ernst’ heeft opgeschreven. Bedenkt zich, gooit het papier weg en schrijft op een vers blaadje ‘Lieve Ernst’. Ze bekijkt de woorden; kan dit? Dan horen we Willemijn van buiten om Claire roepen. Claire voelt zich in haar bezigheden gestoord, maar pakt toch haar krukken.

35. ext. villa van kampen – dag.

Als CLAIRE naar buiten komt, staat WILLEMIJN daar…met twee paarden. ‘Kom Clairtje, we gaan samen op de hei een tochtje maken. Da’s erg goed voor je pelvis!’.

36. int. villa verschuur / ATELIER – dag.

ANOUK werkt aan een kunstwerk. Dan verschijnt JURRIAAN, stofzuiger in zijn hand. Moet er hier ook gestofzuigd worden? Anouk schudt haar hoofd; dan kan hij aan de gang blijven. Jurriaan glimlacht; goed, dan gaat hij nu de was doen en weet Anouk al wat voor boodschappen hij straks moet halen? Anouk vraagt dan of hij een leuke vrije avond heeft gehad. Jurriaan knikt. Hij had nog wel langer door willen gaan, maar Vlinder moet ’s ochtends op tijd naar school, dus het was maar beter dat hij niet al te laat thuis was. Anouk zegt dat hij de volgende keer gerust een nachtje weg kan blijven. Ze vindt het helemaal niet erg om Vlinder af en toe zelf naar school te brengen. Dan komt Jurriaan dichterbij om naar het kunstwerk in wording te kijken. Hij staat dan dicht bij Anouk en vraagt haar waar ze haar inspiratie vandaan haalt. Alsof ze tegen een vriendin praat legt Anouk enthousiast uit hoe zo’n kunstwerk van haar tot stand komt. Zonder dat ze het merkt, bekijkt Jurriaan ieder plekje van haar hals en lijkt hij zelfs haar geur te willen opsnuiven.

37. ext. villa morero – dag.

We zien een busje van een security bedrijf voor de deur staan. Een MAN op een ladder bevestigt een camera boven de deur, terwijl een andere MAN rubberen strippen op de drempel van de deur bevestigt.

38. int. villa morero / slaapkamer – dag.

Op een tafel, in de buurt van het bed, staan twee kleine monitoren en een schakelpaneel opgesteld. MARTIN, CHERYL en de BAAS van het security bedrijf staan erbij. De baas legt uit dat ze kunnen kiezen tussen gewoon alarm en stil alarm. Beiden zijn ingesteld op het geluid van brekend glas en hout. Verder worden er op dit moment buiten en in het huis acht camera’s gemonteerd. Cheryl merkt op dat ze maar twee tv’s hebben. De baas laat het schakelpaneeltje zien. Hier kan Cheryl kiezen welke beeld van welke twee camera’s ze wil zien. Kijk, die in de woonkamer is reeds gemonteerd. Cheryl kan ook inzoomen als ze wil.

Op één van de twee monitoren zien we v.a. een vogelperspectief Belasting-inspecteur LAURENS, in zwart-wit, achter de grote tafel zitten. Hij heeft de ordners om zich heen en is druk bezig met papieren. De baas demonstreert de zoom en we zien hoe de hand van Laurens tabellen met bedragen afvinkt.

39. ext. hei – dag.

WILLEMIJN zit hoog en droog op haar paard en rijdt met een rechte rug in draf over de hei. Ze geniet van de vrije natuur en de gezonde lucht en spreekt dat ook uit. Dan zien we dat Claire’s paard haar volgt. CLAIRE hangt echter als een zoutzak over het zadel heen.

40. int. villa morero / bovenverdieping – dag.

Een van de MANNEN die we in scène 37 buiten de elektronica hebben zien installeren, zegt tegen CHERYL dat alles is aangesloten. Hij wil van Cheryl een handtekening. Cheryl zegt dat Martin beter kan tekenen. De man zegt dat Martin een kwartier geleden is vertrokken; het maakt ook niet uit wie er tekent. Cheryl zet haar krabbel. De man vertrekt. Als Cheryl dan even later langs Tippiwan’s kamer loopt, ziet ze via de kier van de deur dat TIPPIWAN in de koffer/kist rommelt, waarvan wij inmiddels weten dat die vol met geld zit. Als Cheryl de deur verder opent, doet Tippiwan snel de koffer dicht. ‘Is my baby clothes’ zegt Tippiwan verontschuldigend. Cheryl wil ze zien, maar Tippiwan veinst gêne. ‘No no. In Thailand bad luck if people see that before baby’. Tippiwan glimlacht breed naar Cheryl. ‘So happy they both are pregnant’. Cheryl glimlacht geforceerd terug. Dan zegt ze dat het tijd wordt voor Tippiwan om de boodschappen in het dorp te doen, daarmee subiet een einde makend aan Tippiwan’s moment van gezamenlijke gelukzaligheid.

41. ext. revalidatiekliniek – dag.

CLAIRE duwt de rolstoel met ERNST v.a. de ingang van de kliniek naar de weg. Ernst wil weten of Claire het wel heel zeker weet. Claire wil weten of Ernst vindt dat hij wel de juiste beslissing heeft genomen. Ernst zegt volmondig Ja, alles beter dan zijn privé-kamer in dit gekkeninstituut, maar heeft Claire dit werkelijk goed overdacht? Claire zegt dat ze het niet alleen goed overdacht heeft; ze heeft ook alvast alle maatregelen genomen. Bij de weg blijkt dan een busje met een rolstoellift te staan. Een vriendelijke CHAUFFEUR lacht hen toe; Ernst’s bagage, in de vorm van een aantal chique koffers, staat reeds bij het busje.

42. int. hotelkamer – dag.

MARTIN kleedt zich aan. Als LUCY, die nog in bed ligt, vraagt of hij genoten heeft, beaamt Martin dit, maar het is duidelijk dat hij zich schuldig voelt. Als Lucy zegt dat ze in de bladen gelezen heeft dat Cheryl zwanger is, verergert dit Martin’s schuldgevoel alleen maar. Hij zegt dat dit nooit, maar dan ook nooit mag uitkomen. Lucy stapt naakt uit bed en zegt dat ze er dan misschien beter mee kunnen stoppen. Martin ziet haar lichaam in volle glorie voor zich; nou, helemaal stoppen, dat gaat ook wat ver. Lucy stelt Martin gerust; ze is er niet op uit de volgende Mevrouw Morero te worden. Sterker nog; ze is verliefd op een ander, maar die lul wil haar vooralsnog niet. Anyway, zo lang ze die vent niet kan krijgen, voldoet Martin prima. Het is een dreun voor Martin’s ego, maar ja…

43. ext. straat hotel – dag.

MARTIN komt met LUCY het hotel uit, dat gelegen is in een winkelstraat. Hij blikt om zich heen, kust haar vluchtig, stapt zijn oude Saab in en rijdt weg.

Dan zien we dat TIPPIWAN, boodschappentassen torsend, dit allemaal van enige afstand gezien heeft. Een valse glimlach volgt.

44. int. villa verschuur – dag.

ANOUK bladert relaxed met een kopje thee in een glossy tijdschrift als JURRIAAN via de serredeuren verschijnt. Hij heeft Vlinder’s kamer opgeruimd en de was in de droger gedaan. Is het goed als hij even een paar uur weggaat om voor zichzelf wat te regelen. Hij is op tijd terug om Vlinder van school te halen. Anouk knikt en zegt dat Jurriaan alles mag doen wat hij wil. Aan Jurriaan’s blik zien we dat hij even niet weet wat Anouk bedoelt. Anouk zegt dan glimlachend dat ze heel ruimdenkend is; ze zou onder geen beding willen dat Jurriaan het gevoel heeft dat hij zich bij haar moet inhouden, of dat hij bepaalde dingen niet kan zeggen. Jurriaan weet nog steeds niet wat achter deze woorden schuilgaat, maar bedankt Anouk toch maar. En nu ze het er toch over heeft, zegt hij; heeft ze er bezwaar tegen als er vrienden van hem langskomen? Anouk glimlacht breed; natuurlijk mag dat! Dat is nou precies wat ze bedoelt; hij hoeft z’n vriendschappen niet te verbergen hier in huis. Jurriaan knikt alsof hij het begrepen heeft en vertrekt. Dan gaat de telefoon. Anouk neemt op. Het is Willemijn die haar uitnodigt voor een etentje. Alweer? Vraagt Anouk lachend.

45. int. luxe spa – dag / cross-cut met 44.

WILLEMIJN, in een witte badjas, ligt/zit op een zeer comfortabele ligstoel aan de rand van een Romeins zwembad. Mobiele telefoon in haar ene hand, MANICURE aan haar andere hand. Een PEDICURE behandelt haar teennagels. Willemijn zegt (in de telefoon) dat dit een heel speciaal etentje wordt. Deze keer wordt het echt leuk, want ze viert haar vrijgezellenbestaan. We horen Anouk zeggen dat ze nu ze Jurriaan heeft weer kan gaan en staan waar ze wil, dus ze komt met zekerheid. Willemijn verbreekt de verbinding en belt een nieuwe nummer. Een moment later horen we de stem van Claire.

46. ext. villa van kampen – dag / cross-cut met 45.

CLAIRE, telefoon aan haar oor, loopt met één kruk het pad naar haar huis op. Ze zegt dat ze het een enig initiatief van Willemijn vindt. Zelf heeft ze het gevoel dat ze weer een beetje vrijgezel-af begint te raken, zegt ze schalks.

Dan zien we hoe de CHAUFFEUR ERNST richting villa rijdt.

47. int. villa van kampen – dag.

De voordeur zwaait open en CLAIRE rijdt ERNST haar huis binnen. Dit is het nou; dit is Ernst’s nieuwe thuis. (Zo goed en zo kwaad als dat gaat met die hoofdsteun) kijkt Ernst om zich heen. Niet gek. Claire rijdt hem verder het huis binnen en toont hem het speciale bed dat ze voor hem in de woonkamer heeft geïnstalleerd. Ze heeft het toilet aangepast met steunen en morgen komt de traplift; die firma kon niet sneller leveren. Ernst kijkt haar quasi argwanend aan; waarom doet ze dit allemaal voor hem? Ze kennen elkaar nauwelijks. Claire zegt huichelachtig dat ze wat aan het leven verschuldigd is. Ze is niet altijd een even goed mens geweest en Ernst geeft haar de kans zichzelf van die schuld te verlossen. Ernst pakt haar hand en brengt die naar zijn lippen.

48. int. villa morero / bovenverdieping – dag.

We horen MARTIN om Cheryl roepen. Dan verschijnt hij. Op het bed vindt hij een briefje: “Willemijn geeft vanavond een etentje. Ben cadeautje kopen.”. Martin fronst zijn wenkbrauwen; hij heeft er niet veel trek in. Dan valt zijn blik op de security control. Hij bekijkt het, switcht de monitoren aan en begint met de joystick van de camera’s te spelen. Martin is blij als een kind met een nieuw speeltje. Dan ziet hij TIPPIWAN op één van de schermen in de keuken. ‘We zullen jou ‘ns even goed in de gaten houden’; grapt Martin tegen zichzelf. Als Tippiwan van de keuken naar de kamer loopt, schakelt Martin naar een andere camera om haar te volgen. Hij heeft grote lol in zijn handelingen; voelt zich kennelijk al een volleerd beeld-regisseur. Maar dan valt het hem op dat Tippiwan wel erg lang bij de garderobekast blijft staan. Martin fronst zijn wenkbrauwen en zoekt naar de zoom. Als hij die gevonden heeft, zoomt hij in. We zien hoe Tippiwan een portefeuille uit een zak van een jas haalt en daar twee bankbiljetten uit steelt. Martin vloekt en rent richting trap.

49. int. villa morero – dag.

Terwijl TIPPIWAN haastig probeert de portefeuille terug te steken in de jas, horen we MARTIN vloekend de trap af rennen. Hij pakt haar bij haar arm, rukt de portefeuille uit haar hand en roept dat dit haar de kop gaat kosten! Ze mag zich er nog zo hebben ingelikt bij Cheryl, maar als ze dit straks hoort ligt ze er ook bij Cheryl uit! Hij gaat haar nu zelfs aangeven bij de politie! Martin laat Tippiwan los en loopt naar de telefoon. Maar net als hij het nummer in wil toetsen hoort hij Tippiwan zeggen dat ze het ‘a nice girl vond bij the hotel’. Martin bevriest; heeft hij dit goed gehoord? Nee, ze lult maar wat. Hij toetst alsnog het nummer in. Tippiwan is inmiddels naar hem toegelopen: ‘very nice blond girl at hotel in town this afternoon’. We horen dan een politiebeambte aan de andere kant van de lijn. Martin denkt nog een fractie van een seconde na en legt dan de hoorn terug. Tippiwan glimlacht voldaan, zegt in haar typische Engels dat ze het hier erg naar haar zin heeft en hier zeker niet weg wil. Ze draait zich dan om en loopt weg. Dan gaat de voordeur open en verschijnt CHERYL met een cadeautje in haar handen. Tippiwan glimlacht naar haar en vraagt of ze koffie wil. Cheryl knikt en loopt naar Martin. Ze kijkt hem geschrokken aan; wat is er aan de hand? Hij zweet en hij ziet lijkbleek. Martin schudt zijn hoofd; het is niks. Hij moest even denken aan die belastingman. Hij kust Cheryl en loopt weg. Cheryl kijkt dan ook zorgelijk; ja, die belastingman is een groot probleem.

50. int. japanse studio – dag.

Japanse snaarmuziek. WILLEMIJN, in kimono, zit in kleermakerszit, op een kussen voor een laag tafeltje; achter haar papieren kamerschermen. Ze is bezig een aantal takken in een vaas te rangschikken. Dan blijkt er een OUDE JAPANNER, eveneens in kimono, naast haar te zitten. Hij knikt goedkeurend en suggereert, zonder woorden, de stand van een bepaalde tak. Willemijn is het roerend met hem eens. Dan verschijnt er een JAPANSE DAME (geisha zou mooi zijn), die met de grootst mogelijke toewijding een kop thee voor Willemijn inschenkt. Willemijn geniet. Willemijn is in extase.

51. int. villa morero / bovenverdieping – dag.

CHERYL heeft een feestelijk jurkje aangetrokken en vraagt MARTIN, die ook een feestelijk colbertje draagt, om haar ritst te sluiten. Martin heeft geen zin in het feestje bij Willemijn; moeten ze echt gaan? Cheryl reageert niet. Ze wil het met Martin over iets anders hebben. Misschien had hij toch gelijk over Tippiwan. Martin is direct op z’n hoede; wat bedoelt Cheryl? Misschien moeten ze toch een ander onderkomen voor haar zien te vinden. Zo’n zwangere meid in huis is toch niet ideaal. Martin zegt dan verwijtend dat Cheryl toch zo nodig Tippiwan in huis moest hebben. Cheryl knikt, maar ze heeft zitten denken en ze heeft er toch een beetje raar gevoel bij. Morgen zal ze het wel met Tippiwan bespreken en wie weet is er in Nederland wel ergens één of ander Thai’s opvanghuis. Cheryl wil weglopen, maar Martin houdt haar dan hakkelend tegen. Nee…dat doen we niet. Cheryl kijkt Martin niet begrijpend aan. Martin improviseert dan een betoog waaruit blijkt dat ze Tippiwan gutgegut in huis moeten houden. Cheryl is verbaasd, maar accepteert het. Dan horen we de voordeurbel.

52. int. villa morero – dag.

Belastinginspecteur LAURENS trekt zijn jas uit en zegt dat hij nog het één en ander wil nakijken. MARTIN kijkt geërgerd op zijn horloge. Het is half zes; kan dit niet tot morgen wachten? Laurens zegt dat hij de administratie ook kan meenemen; een bevel van de officier is zo gehaald. Martin zucht en begint te vissen of Laurens’ inspectie al wat heeft opgeleverd. Laurens glimlacht geheimzinnig; hij doet pas uitspraken als hij het onderzoek volledig heeft afgerond. CHERYL grijpt in door boos te zeggen dat hij z’n gang kan gaan. Zelf moeten ze vanavond weg, maar Laurens weet waar alles staat en als hij iets nodig heeft moet hij dat maar aan hun Thaise hulp vragen. Laurens glimlacht minzaam en installeert zich met zijn aktetas aan de grote tafel.

53. ext. villa van kampen – dag,

ERNST en CLAIRE kijken samen in de tuin naar de zonsondergang. Ernst vindt dat ze een prachtig huis heeft. Het is nu ons huis, zegt Claire. Ze legt haar hand op zijn schouder; ze moet zich nu gaan omkleden. Ernst vindt het toch niet erg om zijn eerste avond in zijn nieuwe huis alleen door te brengen? Ernst schudt zijn hoofd; hij is niet anders gewend in de kliniek. Claire belooft snel terug te zijn. Ze vertrekt en laat Ernst alleen van het avondrood genieten.

54. int. villa verschuur – dag.

ANOUK heeft ook iets feestelijk aan en staat op het punt te vertrekken. Dan verschijnt JURRIAAN, gekleed in een singlet. Vlinder was moe en ligt al in bed. Hij gaat haar straks nog wat voorlezen. Dan horen we het geronk van motoren en een moment later de voordeurbel. Ah, zegt Jurriaan, dat zullen zijn vrienden zijn. Hij loopt naar de deur en een moment later komen er vier MANNEN binnen, variërend in leeftijd van twintig tot veertig. Twee zijn kaal en dragen een leren broek en rijlaarzen, w.o. de man die we eerder bij het tuinhek hebben gezien. Twee dragen ook een singlet en spenderen, zo te zien, veel tijd in de sportschool. Nogal tactiel begroeten ze Jurriaan. Anouk’s mond valt open. Jurriaan begint hen aan Anouk voor te stellen. Dit is Casper en dit is zijn vriend Louis, etc…

55. ext. villa lodewijkx – dag.

Buiten staat een tafel gedekt. Centraal de Japanse takken. MARTIN, CHERYL, CLAIRE, RODERICK, de OUDE JAPANNER, de JAPANSE en de MASSEUR babbelen gezellig met elkaar, terwijl er een hapje en een drankje genuttigd wordt.

ANOUK komt met een uitgelaten WILLEMIJN, zelf in een prachtige outfit, de tuin in v.u. het huis. Willemijn roept dat tegenwoordig toch alles kan; Anouk hoeft zich geen zorgen te maken. Anouk zegt dat dit wel heel vreemd klinkt uit Willemijn’s mond. Willemijn wuift de woorden weg; ze is nu single en er gaat een wereld voor haar open!

Cheryl zit naast Claire. Ze kijkt Claire geschrokken aan; heeft ze dat echt gedaan; zo op stel en sprong?! Claire knikt minzaam; soms moet je risico’s nemen in het leven. Hoewel; dit is niet echt een risico.

De masseur zegt tegen Roderick dat hij wel wat contacten heeft op sportscholen, maar wat moet Roderick met steroïden? Roderick zegt dat het voor de handel is. De masseur lacht; je moet wel veel cash hebben voor die handel. Roderick haalt zijn schouders op en toont de masseur een dik pak geld.

Martin heeft een goed gesprek met de oude Japanner. Het is een kwestie van tijd voordat Martin ook zal doorbreken in Japan.

56. int. villa morero – dag.

Belastingman LAURENS zit zwaar te rekenen. Ordners liggen open om hem heen. Dan ziet hij wat er als eindbedrag op zijn calculator staat. Hij glimlacht vals en murmelt tegen zichzelf: “Die boot en die auto kan jij nooit legaal gekocht hebben, mannetje, om over die verbouwing maar te zwijgen.” Hij gaat vervolgens druk door met tellen.

TIPPIWAN houdt hem vanachter de tuindeur in de gaten. Ze blijkt een schop in haar handen te hebben, draait zich om en loopt de tuin in.

57. ext / int. villa lodewijkx – dag.

IEDEREEN heeft het heel gezellig. Dan horen we opeens een enorme donderslag en begint het spontaan hard te regenen. Vrolijke paniek. Iedereen vlucht naar binnen. Als iedereen binnen is, sluit WILLEMIJN vrolijk de deur. Dan valt haar blik op iets in de tuin.

Vanuit Willemijn’s point of view zien we hoe EVERT en DIANA, hand in hand, rustig naar het tuinhuis wandelen. De regen schijnt hun geluk geenszins te deren. Voor de deur nemen ze elkaar in elkaars armen en kussen gepassioneerd, terwijl ze doorweekt raken.

Willemijn voelt de eenzaamheid en het verdriet in alle hevigheid weer opkomen.

58. int. villa morero – nacht.

Het regent buiten. LAURENS bekijkt met satanische voldoening twee a-viertjes. Hij bergt ze zorgvuldig op in een map en legt de map in zijn aktetas, die hij zorgvuldig sluit. Hij pakt zijn jas en aktetas en loopt richting voordeur. Dan hoort hij zijn naam. TIPPIWAN staat glimlachend bij de nu open tuindeuren. ‘Do you want some tea?’ Laurens schudt glimlachend zijn hoofd. Nee, hij moet er snel van door. Z’n auto is stuk en hij moet de laatste trein hebben (en als hij zich omgedraaid heeft, tegen zichzelf: en als ik jou was zou ik maar snel een andere werkgever gaan zoeken.) Tippiwan roept hem echter weer. Als Laurens zich weer omdraait, heeft ze het bovenste knoopje van haar blouse geopend en lacht ze zwoel naar hem. Laurens schiet nu in de lach. Hij is belastinginspecteur; weet zij hoeveel mooie vrouwen al hebben geprobeerd hem te verleiden als ze weten dat ze in de shit zitten? Hij zet zijn aktetas terug op tafel, loopt op Tippiwan toe en zegt dat hij het wel mooi vindt dat ze zo loyaal is aan haar werkgevers, maar het heeft echt geen zin. Hij wil haar een schouderklopje geven, maar dan hapt hij naar adem en komen er gorgelende geluiden uit zijn open mond. Tippiwan heeft hem met een broodmes in zijn maagstreek gestoken. Ze drukt het mes nog ‘ns extra naar binnen. Laurens slaat voorover op de grond. Meteen begint Tippiwan aan hem te sjorren en trekt hem de tuin en de regen in.

59. ext. villa morero – nacht.

Het regent pijpenstelen. We zien dat er ergens onder een boompje reeds een graf gegraven is. TIPPIWAN, inmiddels drijfnat, trekt met moeite LAURENS over het gras erheen.

60. int. VILLA VERSCHUUR – NACHT.

ANOUK komt thuis; een paraplu uitslaand. Het huis lijkt verlaten. Dan ziet ze twee rijlaarzen naast de tafel staan. Anouk’s eerste impuls is om naar boven te gaan, maar dan bedenkt ze zich. Ze pakt een halfvolle fles wijn, schenkt zichzelf in en gaat aan tafel zitten. Dan verschijnt JURRIAAN, slechts een joggingbroek aan. Hij hoorde haar thuis komen; heeft ze het leuk gehad? Anouk vraagt stuurs dat ze hem dat beter kan vragen. Jurriaan haalt zijn schouders op; het was gezellig, maar de jongens zijn weer naar huis. Anouk wijst op de laarzen; maak dat de kat wijs. Jurriaan pakt de laarzen op; die zijn van zijn broer. Ja, die ligt boven te slapen; hij hoopt niet dat Anouk dat erg vindt. Morgen gaan ze samen naar hun moeder. Zijn broer Casper is homoseksueel en hun moeder is nogal conservatief. Het scheelt Casper een hoop gezeik als hij meegaat. Anouk kijkt Jurriaan verrast aan; zijn broér homoseksueel?! Ze dacht dat hij… Jurriaan begint te lachen. Hij gaat bij haar zitten. Nee, hij niet. Ze kijken elkaar een moment aan. Dan zegt Jurriaan dat hij deze baan niet alleen genomen heeft vanwege kost en inwoning. Hij pakt haar hand beet en kijkt Anouk diep in de ogen. Anouk smelt. Hij buigt zich naar haar toe en kust haar. Anouk kan geen weerstand bieden.

61. int. villa morero – nacht.

Het regent nog steeds. TIPPIWAN, drijfnat, haar handen en kleren onder het bloed, dweilt haastig de vloer bij de tuindeuren schoon. We horen dan voetstappen op het grindpad en de stemmen van Martin en Cheryl. Tippiwan werpt de dweil naar buiten, sluit de tuindeuren en rent met haar kleine pasjes naar de trap, maar halverwege houdt ze haar pas in en draait ze zich om. We zien Lauren’s aktetas nog op de grote tafel liggen. Ze pakt hem snel op, kijkt razendsnel om zich heen en werpt ‘m onder de piano, een fractie voordat de voordeur open gaat en CHERYL en MARTIN daar staan (met paraplu). Daar staat Tippiwan, drijfnat en onder het bloed. Cheryl en Martin kijken haar geschrokken aan. ‘Tippiwan! What happenend?!” Tippiwan zoekt naar woorden en begint dan te huilen. Ze valt op haar knieën. “I lost the baby!”. Cheryl snelt naar haar toe en omarmt haar. Martin grijpt naar zijn hoofd.

62. int. villa lodewijkx – NACHT.

(Ik weet dat het niet kan, maar misschien kunnen we het faken; zonder ramen) WILLEMIJN en CLAIRE zijn de enig overgeblevenen. Ze zitten binnen aan tafel. Claire probeert haar moed in te praten, want Willemijn zit weer helemaal in een dip nu ze gezien heeft hoe gelukkig Evert met Diana is.

63. ext. villa van kampen – nacht.

Het regent pijpenstelen; ook in de tuin van villa Van Kampen. ERNST, doorweekt van de regen, zit nog steeds in zijn rolstoel op dezelfde plaats waar Claire hem eerder heeft achtergelaten. Spastisch rukt hij aan de wielen, maar dan zien we dat de rem er op staat. De wielen hebben zich inmiddels al aardig in het modderige gras ingegraven.

FADE-OUT.

Einde aflevering Vier.