INLEIDING door MARTIN BRIL
VOORWOORD
Over het Om Zeep Brengen van je Geliefden en de Dienstbaarheid van het Scenarioschrijven
VERANTWOORDING
Over de Totstandkoming van dit Boek
ADVIES
Hoe dit Boek te gebruiken
DEEL 1 – ALLES WAT JE VOORAF MOET WETEN OF BEDENKEN
1 Over het wezen van het scenario
A Wat is een scenario?
B De vele scenariovormen
C Voor wie is het scenario bestemd?
D Hoe ziet een scenario er uit, en waarom?
E De belangrijkste elementen van een scenario en van een scène
2 Wat moet je kunnen en weten om scenario te schrijven? (Behalve dit boek lezen dus)
A Moed & wanhoop
B Wat moet je weten van taal?
C Wat moet je weten van de techniek van het filmen?
D De mentale bagage:Nederigheid en zelfkritiek
Levenservaring en mensenkennis
Doorzettingsvermogen en brutaliteit
Fantasie en creativiteit
3 Kan je leren creatief te worden?
Over hoe je je eigen talenten kunt ontdekken of ontwikkelen. Ken je beperkingen en trek er een lange neus naar. Aanmoediging en negen oefeningen.
4 Het verband tussen film, tv, kunst en handel.
Wat is kunst? Kunstfilm, bestaat dat nog? Hoe onafhankelijk of vrij ben je als scenarioschrijver? En: moet je je aan regels houden?
5 Over het verschil tussen schrijven voor speelfilm, televisie, dvd of internet.
Televisie als weggooimedium, internet als redding voor de kleine film en bewaar-tv
6 Vragen die je moet beantwoorden voordat je aan een script begint.
Voor wie schrijf ik het? Voor mezelf, voor een opdrachtgever, voor welk publiek? Is er een markt(segment) voor mijn scenario? Moet ik marktgericht schrijven of juist niet? Of beide? Welk genre wil ik beoefenen? Welke subgenres zijn er, in film en tv.
DEEL 2 ‘“ ELF PIJLERS VOOR HET SCENARIOSCHRIJVEN
1 – Scenarioschrijven is: verhalen vertellen
Maar wel met bewegend beeld. Welke verhalen zijn al of niet geschikt? Fictie en werkelijkheid. Boeken en films. Oorspronkelijke verhalen, verhalen van anderen, verhalen uit de krant. Is conflict noodzakelijk?
2 – Scenarioschrijven is: taal beheersen
Hoe `goed’™ moet je kunnen schrijven?
3 – Scenarioschrijven is: schrijven vanuit je eigen cultuur
Verhalen die zich afspelen in een wereld die je kent, zullen makkelijker te ontwikkelen zijn en geven scherpere details.
4 – Scenarioschrijven is: researchen
Of juist leren fantaseren? Realisme versus fantasie. Of juist realisme met fantasie? En over het verschil tussen citeren en jatten.
5 – Scenarioschrijven is: karakteriseren
Over de betekenis van de karakters van de personages in je verhaal. En hoe ze te ontwikkelen.
6 – Scenarioschrijven is: dramatiseren
En dramatiseren is vooral `spanning maken’™, spanning op het vlak van menselijke relaties.
7 – Scenarioschrijven is: structureren
Alles over structuur. Over de werktuigen om een idee in een scenariovorm te gieten. En over de werktuigen om een ordening aan te brengen in het filmverhaal voordat het scriptschrijven begint.
8 – Scenarioschrijven is: tijd zoekmaken
Film en tv is – met bewegend beeld en met geluid – het manipuleren van de kijker.
9 – Scenarioschrijven is: leren op budget schrijven
En op `haalbaarheid’™, in vele opzichten. Verschil tussen film en tv, soap en gefilmd tv-drama op dit gebied.
10 – Scenarioschrijven is: leren samenwerken
a) met een producent, b) in teamverband met andere schrijvers – de brainstorm, c) met een regisseur, d) met een dramaturg, e) met acteurs, f) met je computer
11 – Scenarioschrijven is: je geliefdste passages schrappen
`Kill your darlings’™ heet dat in alle Amerikaanse scripthandboeken. Over kritiek en zelfkritiek.
DEEL 3 – DE BOUWSTENEN VOOR ALLE GENRES
Een groot aantal dramawetten en -begrippen geldt voor alle genres, of het nu om comedy, soap, speelfilm (van western tot horror), sit-com, ziekenhuis-, politie- of kinderseries gaat. Het is de basis van al het dramaschrijven. Samen, in 22 hoofdstukken, vormen ze het fundament van het schrijven voor het dramatische bewegende beeld.
De functie van het begrip:
1. Genre
Genres speelfilm: Actiefilm, Animatiefilm, Avonturenfilm, Biografische film (biopic), Comedy, Horror, Film Noir, Historisch of Kostuumdrama, Horror, Kinder- en Familiefilm, Musical, Muziekfilm, Oorlogsfilm, Pornofilm, Psychologisch drama, Roadmovie, Romantische Komedie, Sciencefiction en Fantasy, Thriller (waartoe behoren: Actiethriller, Komische thriller, Misdaadfilm, Mystery, Politieke thriller, Psychologische thriller, Spionage), Western
Genres tv-serie: Actie/thrillerserie, Comedyserie en sitcom, Politieserie, Sciencefiction, Soap, Tv-drama, Ziekenhuisserie, Historisch drama, Realitysoap
2. Arena
3. Logline
4. Synopsis
5. Tv-format
6. Begin, de eerste minuten
7. Prégénérique
8. Plot en subplot
9. Spanningsboog
10. Spaning, suspense, verrassing
11. Treatment
12. Ritme en tijd
13. Scène
14. Sequentie
15. Scripttechnische vertelmiddelen
16. Sceneverbindingen: Fade in/fade out, Dissolve, crosscut
17. Shots: Close up, Totaal, Top shot, P.O.V., Overshoulder, Insert, Freeze, Splitscreen, Slow motion
18. Dialoogspecificering: O.S., V.O., O.C.
19. Scènelijst
20. Cliffhanger
21. Running gag en gadget
22. Dialoog, subtext en monoloog
23. Acteur
24. Titels en credits
25. Einde
DEEL 4 – DE OPBOUW VAN EEN SCRIPT
Het ontwikkelen van een scenario, stap voor stap. Per genre.
1. Het schrijven van een speelfilmscenario.
2. Het schrijven van afleveringen voor een tv-dramaserie
3. Het schrijven van een soapserie
4. Het schrijven van comedy voor film en tv
DEEL 5 TERUG NAAR AF
Over de verkoop van je format of scenario, onderhandeling met productn en de voorwaarden die in de overeenkomsten moeten komen te staan.
DEEL 6 SUPPLEMENT – VERKLARENDE WOORDENLIJST
Belangrijkste begrippen uit de film- en tv-wereld
Totaal meer dan vierhonderd pagina’s nuttige en vermakelijke informatie
Geplaatst op 12 mei 2009 om 21:31.