SCENE 8 EXT. HERTENKAMP / TUIN – DAG(Grace wordt gefotografeerd; Max probeert Fikkie af te richten. + fotograaf.)EEN FOTOGRAAF NEEMT FOTO’S VAN GRACE IN DE TUIN.MAX HEEFT VAN EEN DIK DONZEN DEKBED EEN SOORT POP GEMAAKT EN ZEULT ER MEE DOOR DE TUIN. DE BEDOELING IS DAT FIKKIE DE POP GRIJPT.MAXFikkie! Pak de boef ! Kijk! Volg Fikkie! Volg!Fikkie! Fikkie. Pak de boef! Grijp! Grijp!DE HOND WEIGERT CATEGORISCH.SCENE 9 INT. SLAAPKAMER/LIVING GRACE & PATTY – DAG(Grace wordt geïnterviewd en beweert een miskraam gehad te hebben, tot woede van Patty. + interviewer.)PATTY LOOPT GEËRGERD EEN BEETJE OP TE RUIMEN.GRACE PRAAT TEGEN EEN INTERVIEWER.GRACE…Nee, ik heb nog nooit eerder een musical gedaan, maar dat ervaar ik juist als een enorme uitdaging. Bovendien stijgt de inhoud van de rol boven alle theatrale vormen uit, ik bedoel, Anita Perez… zo’n “grote” vrouw, daar voel ik me aan verwant.INTERVIEWERZe was ook bikkelhard, ambitieus…PATTYWat héét…GRACEMaar dat móest ze zijn. Ze kwam uit de goot. Ze wilde iemand zÃŒjn. Wil niet iedereen… “iemand zijn”. Ze wilde dolgraag moeder worden. Na zes miskramen wist ze dat het er niet in zat. Toen kon ze niet anders, dan een moeder voor de wereld te zijn… Ik begrijp dat. Ik heb net zelf een miskraam gehad…PATTY, DIE NET EEN STAPEL PAPERASSEN IN HAAR HANDEN HAD, GOOIT DIE GEËRGERD TERUG OP TAFEL EN LOOPT DE KAMER UIT.GRACEMomentje.GRACE GAAT ACHTER PATTY AAN.SCENE 10/11 INT. HAL PATTY & GRACE / EXT. HERTENKAMP TUIN – DAG(Patty is woedend op Grace en gaat naar haar autorijles.)PATTY TREKT HAAR VEST AAN.GRACEWat is er?PATTYNiks. Willemien is te laat.GRACEMoet je dat op mij af reageren?PATTYDenk je dat je het aankan, die moeder van de wereld te spelen, zo vlak na je abortus? Pardon. Miskraam, was het. Wat maakt het uit. Miniem verschil.GRACEIk kan toch moeilijk zeggen dat ik net een abortus heb gehad. Dat is niet chic.PATTYJe hoeft helemaal niks te zeggen. Je moet helemaal niks. Je had die hele rol niet hoeven nemen. Je zou het eens wat rustiger aan kunnen doen.DOOR HET RAAM ZIET PATTY DE AUTO VAN WILLEMIEN AANKOMEN.PATTYNou, ik ga weg.PATTY RENT DE DEUR UIT.GRACERij voorzichtig, denk aan mij…SCENE 12 EXT. AUTO/HERTENKAMP/TUIN – DAG(Patty zoekt troost bij Willemien die haar een pistool aan probeert te praten. + Grace.) PATTY ZIT BIJ WILLEMIEN IN DE AUTO.FIKKIE KIJKT NOG STEEDS HOE MAX DOOR DE TUIN RENT MET HET DEKBED.PATTYHet is toch niet te geloven. Ze heeft amper die vruchtafdrijving achter de kiezen of ze gaat alweer overdag repeteren, voor een musical nota bene. En dan ’s avonds weer het toneel op! Dat kan toch niet gezond zijn.WILLEMIENNee, dat is het zeker niet. Maar jij pikt dat allemaal. Op die manier bevestig je haar natuurlijk in haar gedrag.PATTYHet is net of ze die hele abortus alweer vergeten is.WILLEMIENEn jij bent woedend. Je voelt je gekwetst, en verraden. Geef dat nou eens toe Patty, in plaats van het allemaal op te kroppen. Over ongezond gesproken. Je moet de confrontatie aan gaan.PATTYDat doe ik toch! Grace moet van mij op de strecher slapen.WILLEMIENNoem je dat een confrontatie? Je moet een duidelijk signaal afgeven. Als je haar nu helemaal uit de slaapkamer zou verbannen….PATTYDat durf ik niet.WILLEMIEN.Dat is ook eng, Patty. Maar op die manier lok je wel een grote reactie uit.PATTYDan lig ik daar alleen… Ik doe toch al geen oog meer dicht met al die inbraken. De hele buurt hebben ze al leeggeroofd.WILLEMIENWat is Max toch aan het doen?PATTYDie is zijn hond aan het africhten. Tot waakhond.WILLEMIENIk zou er maar niet al te veel op vertrouwen, als ik jou was.PATTYIk kan helemaal nergens meer op vertrouwen! Niet op Grace, niet op mijn alarmsysteem!WILLEMIENJijzelf, Patty. Jij moet zorgen dat je zelf wat weerbaarder wordt. Je moet het niet allemaal buiten jezelf zoeken.WILLEMIEN OPENT HET DASHBOARDKASTJE. ER LIGT EEN PISTOOL IN. PATTY SCHRIKT.PATTYGa weg.WILLEMIENIk regel er zo één voor je.PATTYGa weg. Dat is levensgevaarlijk.WILLEMIENJe hoeft het alleen maar in de buurt te hebben. Hoe denk je dat ik me voel, als vrouw alleen in een auto? Ik heb hem nog nooit hoeven gebruiken maar ik voel me er een stuk veiliger mee.PATTYGewoon, door het bij je te hebben?PATTY BUIGT ZICH VOORZICHTIG OVER HET PISTOOL. ZE RAAKT HET AAN MET HAAR VINGER.WILLEMIENHet is meer voor het afschrikken. En je slaapt er heerlijk op.GRACE KOMT LANGS RIJDEN IN HAAR AUTO. ZE STOPT NAAST DE LESAUTO EN DRAAIT HET RAAMPJE OMLAAG.PATTY DOET SNEL HET DASHBOARDKASTJE DICHT.GRACEHet wordt een latertje hoor! Ik heb een borrel na afloop.PATTYOkay.GRACE RIJDT WEG.PATTY KIJKT NAAST ZICH. ZE ZIET DAT WILLEMIEN MET HET PISTOOL IN HAAR HAND ZIT.SCENE 13 INT. GARAGE/KEUKEN WIEBE & EVA – DAG(Eva maakt Wiebe en Wies nogmaals duidelijk dat ze niet meer meedoet. Ook niet met de lening.)WIEBE STAAT MET EEN ROOD POTLOOD OVER HET SCHEMA OP DE KEUKENTAFEL GEBOGEN. HIJ KRUIST BLOKKEN DOOR, EN SCHRIJFT ER AF EN TOE IETS BIJ. WIES HELPT HEM.EVA KOMT BINNEN OM IETS UIT DE KOELKAST TE PAKKEN.WIESWe doen vreselijk ons best, Eva, maar overal vallen gaten.EVADie vullen jullie wel op. Toch?WIEBEAls je even mee wilt kijken…EVALiever niet.EVA WERPT EEN BLIK OP HET ROOSTER.EVAJe bent er een paar vergeten.WIEBEWaar dan?EVAIk sta nog ingedeeld voor het cursuscentrum.WIESDat doen we voor jou, je hoeft toch niet meteen alles af te zweren?EVADat is jouw hobby, Wies. Ik heb er een hekel aan. Ik doe het niet meer.WIEBEEva, die blokjes zijn er ook voor de lastenverlichting. De inkomsten uit het curcuscentrum gaan bijvoorbeeld naar de lening.EVAJa, en?WIEBEDaar hoor jij ook je steentje aan bij te dragen.WIESMisschien is textiele werkvormen iets voor jou. Een wandkleed, of een leuke tochtrol. Dan beginnen we een kleine nijverheidsboetiek.EVA LOOPT DE KEUKEN UIT.
Geplaatst op 6 februari 2008 om 23:16.