SCENE 19 INT. LIVING WIEBE & EVA – NACHT(Wies en Wiebe kijken naar Eva, Wiebe neemt het voor Eva op.)WIES EN WIEBE STAAN IN HUN PYJAMA’S VOOR HET RAAM, EN KIJKEN NAAR EVA.WIEBEZe is in de war.EVAZe is agressief, dat zie je duidelijk.WIEBEEva is nooit agressief geweest.WIESIk zou haar nu niet graag voor de voeten lopen, met al die stenen. In wezen is zij een intens jaloerse vrouw, als je het mij vraagt.WIEBEEva? Welnee.WIESDat is toch duidelijk? Ze kan onze driehoeksverhouding niet aan. Begrijpelijk.Je moet ook wel een heel groot hart hebben om zoiets aan te kunnen. Jij…TERWIJL ZE DIT ZEGT SLAAT WIES EEN ARM OM WIEBE HEEN. WIEBE WEERT HAAR BOOS AF.WIEBEAls er iemand een groot hart heeft is het Eva wel. Ze heeft pijn. En ze kan me niet vertellen wat het is, omdat ze het zelf niet weet. We moeten geduld hebben.WIEBE EN WIES TUREN WEER IN HET DONKER. DAG 2SCENE 20A INT LIVING PATTY & GRACE – OCHTEND.(Een huisvergadering zonder Grace waar Patty pasjes uitdeelt voor de alarminstallatie en een bijdrage van iedereen eist. + Wies, Wiebe, Max, Eva, Toto en Maria)MAX, WIEBE, EVA, WIES, TOTO, MARIA EN PATTY ZITTEN IN DE LIVING. PATTY DEELT PASJES, SLEUTELTJES EN PINCODES UIT. WIES KRIJGT ER GEEN.PATTYIk heb er voor ieder van jullie een instructiebrief bij gedaan, het gaat om vier alarmsystemen.WIESKrijg ik er geen?PATTYTja, Lies. Ik weet nog steeds niet goed wat jouw plek is hier.TOTODat weet bijna niemand.EVA WIL HAAR SPULLETJES AAN WIES GEVEN.EVAHier…WIESDat vind ik heel lief van je, Eva. Maar ik doe wel samen met Wiebe.PATTYEén en ander brengt natuurlijk wel enige kosten met zich mee.WIEBEJa hoor eens, wij hebben hier niet om gevraagd.PATTYHet gaat ook om jullie veiligheid, Wiebe! Van jou en je kinderen. En je vrouwen. SCENE 20B INT. HAL – OCHTEND MET VEEL KABAAL VALT EEN AANTAL KOFFERS VAN DE TRAP. GRACE RAAST ERACHTERAAN DE TRAP AF, DUWT DE KOFFERS MET HAAR VOET BIJ ELKAAR, RUKT DE VOORDEUR OPEN, EN ZET DE KOFFERS NAAR BUITEN.SCENE 20C INT. LIVING PATTY & GRACE – OCHTENDCROSSCUTSCENE 20D EXT. HERTENKAMP – OCHTENDDE VOORDEUR KNALT DICHT. PATTY GAAT ONVERSTOORBAAR DOOR.PATTYIk stel voor dat we de rekening hoofdelijk omslaan.WIESMoet ik ook betalen? Ik heb geen eigen pasje gehad.WIEBEIk stel voor dat we per gezin betalen. Wij met zÃjn allen een derde, Max een derde, en Grace en jij een derde.PATTYGrace hoeft niet te betalen. Die woont hier niet meer.BUITEN GOOIT GRACE HAAR KOFFERS IN HAAR AUTO.MAXGaat Grace weg?! Waarom? Wat is er gebeurd?PATTYDat gaat je niet aan, er heerst hier toch al een gebrek aan privacy.MAXMaar…PATTY (onderbreekt)Fijn. Wie is er voor betaling per hoofd, kinderen half geld.EVAIk onthoud mij van stemming.PATTY STEEKT HAAR HAND OP, ALS ENIGE.BUITEN RIJDT GRACE WOEDEND WEG.PATTYGrace was ook voor. Dat zei ze, vlak voor ze weg ging.WIEBEEn jij Max?MAXWat gebeurt er toch allemaal?WIESDit is absoluut niet democratisch. Laten ons eerst bezinnen, gewoon, in alle rust even naar binnen kijken.TOTOIk moet er niet aan denken bij jou naar binnen te kijken.WIEBEToto! Is het nu afgelopen?PATTYOkay. Jullie krijgen de rekening wel over de post.ZE LOOPT WEG, DE ANDEREN VERBLUFT ACHTERLATEND. SCENE 21 INT. KEUKEN WIEBE / EVA – DAG(Wiebe laat Eva als gezinshoofd een contract ondertekenen, wat Eva ongeïnteresseerd doet, waarna Wiebe de papieren weggooit.)TIMELAPSEEVA ZIT TE SNACKEN AAN DE KEUKENTAFEL. WIEBE KOMT BINNEN.WIEBEEva, luister. Ik weet niet waar die plotselinge anarchie vandaan komt, maar het is je gelukt om binnen een etmaal de fundering van ons gezin aan te vreten.EVAFundering? Je hebt het toch niet over dat schema, hè?WIEBEIk dacht dat het goed zou zijn om een soort functioneringsgesprek rondom jouw persoon te houden, maar daar heb je zeker geen zin in.EVAInderdaad.WIEBEDaarom ben ik zo vrij geweest om een paar dingen op te schrijven.WIEBE GEEFT EVA EEN PAPIER EN EEN PEN. EVA LEEST ER SNEL OVERHEEN.EVA”Eva is de moeder van onze kinderen, Lila en Toto. Ze is dan ook in gelijke mate verantwoordelijk voor de opvoeding. Verder houdt ze zich bezig met de groententuin, haar huishoudelijke taken,” (ze leest snel een paar regels door:) Hubberdebubberdebuberdehubberdehub,”Wat de verdeling van de woonlasten betreft moet op termijn een oplossing gevo
nden worden, Eva zal zich ertoe zetten om soms toch aan huisgesprekken deel te nemen” hubberdehubberdebubberdehubberdehub.ER ZIJN NOG WAT KANTJES, EVA KIJKT ER VLUCHTIG OVERHEEN.EVAEn je wilt dat ik dit onderteken, of zo?WIEBEWe verzanden in chaos, Eva. Ik bedoel, het leven is een emotionele zandbak, en…EVAEen pen, Wiebe….WIEBE HAD MEER TEGENSTAND VERWACHT.WIEBEJe mag het best even op je gemak doorlezen, ik bedoel, er kunnen dingen gewijzigd worden…EVA ONDERTEKENT.EVAAch, lieverd. Als ik jou er een plezier mee doe. Je had toch niet écht gedacht dat ik me iets aantrek van zo’n contractje…EVA GEEFT WIEBE DE PAPIEREN TERUG. WIEBE, GEFRUSTREERD DOOR HAAR LAATSTE OPMERKING, NEEMT DE PAPIEREN AAN, VERSCHEURT ZE EN GOOIT ZE IN DE VUILNISBAK.SCENE 22 EXT. TUIN / AUTO – DAG(Willemien heeft een pistool voor Patty meegenomen.)PATTY EN WILLEMIEN ZITTEN IN DE LESAUTO. WILLEMIEN HAALT EEN PISTOOL UIT EEN BRUINE ZAK EN GEEFT HEM AAN PATTY. PATTY KIJKT ER VOORZICHTIG NAAR, ZIET HET PRIJSKAARTJE EN WORDT ENTHOUSIAST.PATTYDa’s ook niet duur! Jezus! Als je eens wist wat ik voor die alarmsystemen betaald heb!SCENE 23 EXT. TUIN – DAG(Willemien leert Patty schieten in het dekbed van Max en geniet er van. + Max.)TEGEN EEN BOOM STAAT HET TOT POP GEDRAPEERDE DEKBED VAN MAX.VERDEROP PATTY WIJDBEENS MET HET PISTOOL OP DE POP GERICHT. WILLEMIEN STAAT ACHTER HAAR OM HAAR HOUDING TE CORRIGEREN EN LIJKT ERG TE GENIETEN VAN DEZE HOUDING.WILLEMIENJe krijgt dus een kleine terugslag, dat merkte je wel. Daarom moet je er echt voor gaan staan.ZE OMHELST PATTY NU HELEMAAL, DRUKT HAAR KNIEEN IN PATTY’S KNIEHOLTES EN FLUISTERT IN HAAR OOR.WILLEMIENJe moet het ècht willen. Tussen de ogen. Niet bang zijn. Voel je de macht die zo’n wapen je geeft?PATTYEh…nou… een beetje…WILLEMIENIn ieder mens schuilt een roofdier. Het kan een heel erotische ervaring zijn, merk je dat?PATTYNog niet helemaal.WILLEMIEN.Dat komt nog wel.PATTY BIJT OP HAAR LIP, DOET HAAR OGEN DICHT EN HAALT DE TREKKER OVER. WILLEMIEN GENIET. HET DONS VAN HET DEKBED VAN MAX DWARRELT IN HET ROND.PATTYHij doet het…MAX KOMT AANGEREND.MAXHé!SCENE 24 INT. GARAGE – AVOND(Wiebe wil even niet met Wies.)WIES HEEFT KAARSEN EN WIEROOK AANGESTOKEN, ZE LEGT EEN KUSSEN KLAAR VOOR WIEBE EN GAAT ZELF IN LOTUSHOUDING OP HAAR EIGEN KUSSEN ZITTEN. ER KLINKT MINIMALISTISCHE OOSTERSE MUZIEK.WIESWiebe! Ik zit klaar, hoor!WIEBE STEEKT ZIJN HOOFD OM DE DEURPOST.WIEBEIk wou een keer overslaan. Sorry.WIES MOET DIT EVEN INCASSEREN.WIESHeb je zin om me te vertellen waarom?WIEBEIk heb even geen zin. Nu Eva niet meedoet is het, ik weet niet… Net een soort gatenkaas.WIESJa. Maar daarom moeten wij wel blijven investeren…WIEBEHet schema heeft nu even niet zo veel zin. Ik wil wat tijd om te heroverwegen…WIESMaar dat kunnen we samen doen.WIEBEIk ga even tv kijken bij Max. Ander keertje, goed?WIEBE IS WEG. WIES ZET DE MUZIEK AF EN DOET DRIFTIG DE KAARSEN UIT.SCENE 25 INT. SLAAPKAMER PATTY & GRACE – AVOND(Patty is bang in bed maar heeft haar pistool.)PATTY ZIT IN BED EN IS BANG. ZE KIJKT NOG EENS NAAR DE PISTOOL, SCHIKT HAAR KUSSEN ER OVERHEEN.EN GAAT DAN ZITTEN LUISTEREN OF ZE IETS HOORT.SCENE 26 INT. HAL – AVOND(Max zet Fikkie bij de deur als waakhond.)MAX HEEFT DE HONDENMAND BIJ DE VOORDEUR GEZET, EN MAAKT FIKKIE VAST AAN EEN LANGE LIJN.MAXFikkie, kijk! Kijk! (hij wijst met zijn vinger naar zijn neus omdat Fikkie hem moet aankijken, wat niet gebeurt.) Goed op het huis passen, hoor. Waak Fikkie! Ik bedoel, je mag wel gaan slapen, dus niet waken in de zin van wakker… ik bedoel, je moet wakker worden als je iets hoort, en dan waken. Goed. Blijf. Plaats. Tenzij, nou ja.MAX NEEMT AAN DAT DE BOODSCHAP OVER IS GEKOMEN EN WIL WEGLOPEN, GAAT DAN SNEL TERUG EN GEEFT ZIJN HOND NOG EEN STEVIGE KNUFFEL.SCENE 27 INT. KAMER MAX – AVOND(Wiebe en Toto kijken bij Max naar een western.)WIEBE HANGT LUSTELOOS VOOR DE TV. ER IS EEN OUDE WESTERN OP. TOTO ZIT NAAST HEM MET EEN ZAK CHIPS. MAX KOMT BINNEN EN GAAT SNEL VOOR DE TV ZITTEN.MAXZo. Die waakt. Is er nog iets gebeurd?WIEBE (somber)Nee. Helemaal niks.TOTOWel waar pa. Jij snapt het gewoon niet.WIEBEOmdat jij er de hele tijd doorheen zit te kraken met die chips.TOTO KRAAKT EXTRA HARD MET DE CHIPS.SCENE 28 INT. SLAAPKAMER PATTY & GRACECROSSCUTSCENE 29 INT. HOTELKAMER GRACE – AVOND(Patty wordt gebeld door Grace vanuit haar hotel, maar ze komen niet tot elkaar; Patty hoort geluid beneden.)PATTY IS GAAN LIGGEN MAAR IS ERG GESPANNEN. DE TELEFOON GAAT, ZE SCHRIKT OVEREIND EN NEEMT OP, ZONDER HAAR NAAM TE ZEGGEN.GRACE ZIT OP HAAR HOTELBED TE BELLEN MET EEN GROOT GLAS WHISKY IN HAAR HAND.GRACEPatty?PATTYO, ben jij het.GRACEWie verwacht je dan?PATTYJe hoort zo vaak dat ze eerst bellen of er iemand in huis is.GRACEJezus, Patty. Je bent er zo goed op voorbereid dat het bijna zonde is als ze niet komen inbreken.PATTYWaarom bel je?GRACEHet is hier echt vreselijk.PATTYJe wilde zelf weg. En ik vind eigenlijk ook beter zo. Ik heb echt afstand nodig, om na te kunnen denken.GRACEHou je me wel op de hoogte dan?PATTY GEEFT GEEN ANTWOORD.GRACEHallo, ben je daar nog?PATTYIk dacht dat ik iets hoorde.GRACENeem een beker warme melk. Heb ik ook gedaan. Daar slaap je lekker op.GRACE DRINKT HAAR GLAS WHISKY LEEG.PATTYJe moet me niet steeds gaan bellen, Grace. Ik heb echt even tijd nodig.GRACENou ja zeg, ik mag toch wel…. Ach. Stik toch.GRACE GOOIT DE HOORN OP DE HAAK EN BAALT OMDAT HAAR GLAS LEEG IS.PATTY HOORT EEN GELUID BENEDEN, PAKT HET PISTOOL ONDER HAAR HOOFDKUSSEN VANDAAN EN SLUIPT IN HET HALFDONKER NAAR BENEDEN.SCENE 30 INT. HERTENKAMP TRAP/HAL – AVOND(Patty loopt de trap af met haar pistool, Fikkie trekt een vaas om, Patty schrikt en schiet.)PATTY LOOPT MET HAAR PISTOOL IN DE AANSLAG DE TRAP AF. ZE PROBEERT FLINK TE ZIJN EN BEGINT ZACHTJES TE NEURIËN.FIKKIE HOORT PATTY EN SPRINGT KWISPELEND OP UIT ZIJN MAND, MET ZIJN LANGE LIJN TREKT HIJ EEN VAAS OM, DIE KAPOT VALT.PATTY SCHRIKT ZICH EEN ONGELUK EN SCHIET IN HET WILDE WEG OM ZICH HEEN. SCENE 31 INT. KAMER MAX – AVOND(Wiebe, Toto en Max kijken naar de western, waar flink wordt geschoten.)WIEBE EN MAX ZITTEN NAAR DE WESTERN TE KIJKEN. OP DE TV WORDT FLINK GESCHOTEN, ZE HOREN HET SCHIETEN IN DE GANG NIET.TOTOGoeie T.V. Max. Lijkt wel Dolby surround.SCENE 32 INT. TRAP / HAL – AVOND(Patty doet het licht aan en ziet bloedende Fikkie, Max en Wiebe komen aangesneld, evenals Wies en Eva, Wiebe zet het alarm af, kermende Max neemt Fikkie in de armen.)PATTY IS ONDERAAN DE TRAP GEKOMEN EN DOET HET LICHT AAN.ZE ZIET FIKKIE BLOEDEND OP DE GROND LIGGEN, SLAAKT EEN KREET VAN AFSCHUW EN ZOEKT STEUN TEGEN HET RAAM. HIERDOOR GAAT HET ALARM AF.MAX EN WIEBE EN TOTO KOMEN DE TRAP AF GEREND, MAX KNIELT NEER BIJ FIKKIE EN NEEMT HEM IN ZIJN ARMEN.PATTY RAAKT IN EEN SHOCK.WIES EN EVA KOMEN AANGEREND IN NACHTGEWAAD. TOTO BEGINT TE HUILEN.WIEBE WEET HET ALARM AF TE KRIJGEN, ALS HET GELUID VAN HET ALARM UIT IS KLINKT NOG HET HARTVERSCHEUREND GEKERM VAN MAX, DIE FIKKIE TEGEN ZICH AANDRUKT.